لابراتوار دندانپزشکی چیست

لابراتوار دندانسازی چیست و چه وظایفی دارد؟

لابراتوار دندانسازی چیست
لابراتوار دندانسازی چیست

همه چیز درباره لابراتوار دندانسازی

لابراتوار دندانسازی چیست عنوان مقاله‌ای است که در حال مطالعه آن هستید، مختصر و کوتاه بخواهیم بگوییم، لابراتوار دندانسازی جایی است که انواع پروتزهای دندانی ویژهٔ هر بیمار به سفارش و توصیه دندان‌پزشکان ساخته می‌شود. تکنیسین‌های دندانسازی، با توجه به نسخه دندانپزشک، اقدام به ساخت انواع پروتزها می‌کنند. در واقع، دندانسازها که در لابراتوارهای دندانسازی فعالیت دارند، یک عضو از تیم دندان‌پزشکی محسوب می‌شوند که با همکاری یکدیگر به بازسازی دندان‌های ازدست‌رفته یا اصلاح دندان‌های آسیب‌دیده بیماران می‌پردازند.

دندانپزشک، قالب را پس از ضدعفونی به لابراتوار دندانسازی ارسال و دندانساز، با توجه به طرح درمانِ مربوطه، اقدام به ساختِ پروتز مورد نظر می‌کند؛ در این میان، ممکن است چند بار کار توسط دندانپزشک بررسی و چک شود تا کاملاً مناسب با شرایط دهانی بیمار باشد؛ پس از آن، کار نهایی برای دندانپزشک ارسال و توسط دندانپزشک به بیمار تحویل داده خواهد شد.

در لابراتوار دندانسازی چه پروتزهایی ساخته می‌شود؟

در یک لابراتوار دندانسازی خدماتی چون:

ساخت انواع متفاوت ایمپلنت‌های دندانی، لمینت‌های سرامیکی، انواع دندان‌ مصنوعی، انواع دندان‌‌های نشکن، انواع کرم کبالت و انواع مختلف لمینت متحرک همچنین برخی لابراتوارها کارهای خاصی همچون روکش دندان طلا هم ارائه می‌دهند.

علاوه‌ بر این موضوع، یک لابراتوار تخصصی باید خدمات پولیش دندان‌های قدیمی و همچنین ساخت بلیچینگ و یا هوم بلیچینگ دندان‌ها را نیز به مشتریان ارائه دهد. طراحی ساخت انواع پلاک‌های ارتودنسی و همچنین انواع روکش‌های دندانی نیز جزو وظایف یک لابراتوار دندانسازی مجهز هستند.

از طریق دکمه زیر درباره انواع پروتز و ساخت آن در لابراتوار بیشتر بخوانید.

خصوصیات لابراتوار دندانسازی
خصوصیات لابراتوار دندانسازی

بهترین لابراتوار دندانسازی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

بهترین لابراتوار دندانسازی لابراتواری است که با پزشکان ماهری در ارتباط باشد و با پشتیبانی و تخصص پزشکان و تجهیزات لابراتوار دندانسازی باکیفیت بتواند پروتزهای مناسب را برای بیماران تهیه کند. از خصوصیات لابراتوار دندانسازی فوق حرفه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از طریق دکمه زیر درباره ویژگی‌های بهترین لابراتوار دندانسازی بیشتر بخوانید

ویدیو انتظارات لابراتوار دندانسازی از دندانپزشک

چالش های بین لابراتوار و کلینیک
نمایش ویدیو درباره چالش های بین لابراتوار و کلینیک

در زیر، ویدیو را به‌صورت متن آورده‌ایم که بازگو می‌کنیم:

معیار شما به عنوان یک دندانپزشک برای انتخاب یک لابراتور دندانسازی و همکاری موفق چیست؟

اگر ارتباط و همکاری که با لابراتوار دندانسازی دارید موفق است به شما تبریک می‌گوییم ولی اگر مشکلی وجود دارد، اول از همه از خودتان شروع کنید و ببینید چه کاری را باید برای ساخت رستوریشن انجام می‌دادید ولی انجام ندادید. ما هم به عنوان لابراتوار دندانسازی برمی‌گردیم به کار خودمان و به قسمت لابراتوار پروتز دندان تا ببینیم چه کاری را باید برای ساخت رستوریشن انجام بدهیم.

طبق تجربه خیلی اوقات در لابراتوار، وقتی کست گچی از قالب تهیه می‌شود در قسمت لبیال لبه‌های انسیزالی دندان بیرون زده است و این مورد یعنی در واقع در آن قسمت دکتر تراشش را گم کرده است. دقیقا همین اتفاق می‌تواند در لابراتورهای دندانسازی بیوفتد. تکنسین‌ها می‌توانند موقع دیچ کردن خط تراش یا فینیشینگ لاین را گم کنند.

ما به عنوان لابراتوار نمی‌توانیم دندانی که بیرون تراش خورده را داخل ببریم. تحت این شرایط از لابراتوار نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

در ادامه این مقاله می‌خواهیم به چند تا از انتظارات تکنیسین از دندانپزشک در ساخت یک رستوریشن بپردازیم.

انتظارات تکنسین‌ ها
انتظارات تکنیسین‌ها

انتظارات تکنیسین‌ها به شرح زیر است:

1- تراش خوب

در واقع تراش باید بدون آندرکات باشد، تیپر باشد و در بریج‌ها مسیر نشست مشخص شده باشد. خط خاتمه یا همان فینیشینگ لاین تراش هم منظم و مشخص باشد. فضای کافی برای ساخت رستوریشن وجود داشته باشد تا بتوانیم موقع پرسلن گذاری پرسلن خوبی در بیاوریم.

2- قالب دقیق

منظور از قالب دقیق این است که در انجام قالبگیری پوتی واش کشیدگی وجود نداشته باشد. حباب یا پارگی وجود نداشته باشد. قسمتی که پوتی با تری در تماس است پوتی از تری جدا نشده باشد و دقیقاً فینشینگ لاین ما داخل قالب مشخص باشد. با استفاده از نخ لثه یا ریترکشن می‌شود فینیشینگ لاین را کاملا مشخص کرد.

3- قالب کامل از فک بالا و پایین

تهیه کردن قالب کامل از فک بالا و پایین می‌تواند در فرم کانتورینگ در قرینه سازی و در واقع در گرفتن اکلوژن بهتر به ما خیلی کمک کند. ما می‌توانیم اکلوژن بهتری در قالب‌های تمام فک نسبت به نیم فک‌ها داشته باشیم.

4- رکورد دقیق

در قالب‌های تکه‌ای ما هرگز نمی‌توانیم اکلوژن دقیقی داشته باشیم. فقط یک رابطه خطی به ما می‌دهد که معمولاً آن کیسی که از طرف کلینیک برای لابراتور ارسال می‌شود دقیق نیست. توصیه می‌کنم کیس‌هایی که فریم هستند، یعنی بعد از دندان تراش خورده دندان دارند، حتما قبل از اینکه دندان را تراش دهید یک قالب تهیه کنید و بعد تراش را شروع کنید. زیرا بیمار موقع تراش نیم ساعت دهانش باز است. عضلات در آن لحظه کشیدگی دارند و ممکن است نتوانند آن رابطه دقیق را به ما بدهند.

5- زمان کافی

زمانی که برای ساختن رستوریشن لازم است کیس تا کیس فرق می‌کند. گاهی اوقات از طرف کلینیک به لابراتوار فشار می‌آورند که کار را هرچه زودتر تحویل دهد. ما اینجا هستیم تا کار درست و بادقت انجام شود، هر چند که ما به عنوان یک لابراتوار باید مدیریت لابراتوار از نظر زمانی که کلینیک با بیمارانش هماهنگ کرده است را حتما در نظر بگیریم.

6- فرم کامل سفارش کار

توصیه می‌کنیم حتما این برگه را به طور کامل پُر کنید و حتی اگر می‌خواهید برای ما داستانی از مشخصات بیمار بنویسید. چرا که ما خیلی مشتاقیم از بیماران اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم و بتوانیم رضایت شما و بیماران را جلب کنیم.

در واقع این کار یک کار تیمی و گروهی است که اگر بتوانیم با یکدیگر متحد باشیم و کار را با کمک یکدیگر درست پیش ببریم، مطمئناً رضایت بیماران را جلب خواهیم کرد.

امیدوارم که این مقاله برای همکاران دندانپزشک، مدیران لابراتوار و تکنسین‌های عزیز مفید واقع شده باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به طور مفصل راجع به اینکه لابراتوار دندانسازی چیست و چه وظایفی دارد صحبت کنیم. اگر علاقه‌مند شدید که یک لابراتوار دندانسازی تاسیس کنید و در این حرفه مشغول به کار شوید پیشنهاد می‌کنیم حتماً با ما ارتباط بگیرید تا با چالش‌ها، مزایا و معایب این کار هم بخوبی آشنا شوید. ضمناً اگر بدنبال اطلاعات بیشتر درباره شغل و درآمد دندانسازی هستید حتماً سری به مقاله آن در لینک زیر بزنید و آن را تا انتها با حوصله و دقت مطالعه کنید.

از طریق دکمه زیر درباره شغل و درآمد دندانسازی بیشتر بخوانید

آیا نیاز به همکاری با لابراتواری حرفه‌ای دارید؟

هم اکنون با ما تماس بگیرید
های دنت

سوالات متداول

آیا لابراتوار خدمات آموزشی هم ارائه می‌دهند؟

بله. لابراتوارهای بسیاری امروزه خدمات آموزشی ارائه می‌دهند. افراد به صورت کارآموز در محیط لابراتوار به صورت عملی مشغول به یادگیری حرفه دندانسازی می‌شوند.

لابراتوار دندانسازی (های دنت) با ارائه خدمات آموزشی دندانسازی تحت نظر اساتید معتبر و متبحر این امکان را برای افراد علاقه‌مند فراهم کرده است که در محیطی کاملا تخصصی به یادگیری حرفه دندانسازی بپردازند. شما می‌توایند از طریق برگه دوره آموزش دندانسازی از برگزاری این دوره‌ها مطلع شوید.

لابراتوار در ساخت چه نوع پروتزهایی فعالیت می‌کند؟

لابراتوار در ساخت انواع پروتزهای ایمپلنت، دندان مصنوعی، روکش و بریج، پولیش دندان‌های قدیمی، ساخت بلیچینگ و انواع پلاک‌های ارتودنسی و مواردی دیگر می‌تواند فعالیت داشته باشد.

چگونه می‌توان مجوز تاسیس لابراتوار تهیه کرد؟

برای دریافت مجوز تاسیس لابراتوار دندانسازی، باید حتما فارغ التحصیل رشته پروتز دندان باشید. با مدرک دانشگاهی این رشته می‌توانید مجوز تاسیس لابراتوار تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تاسیس لابراتوار دندانسازی اینجا کلیک کنید.

مقالات سایت

هرآنچه سؤال یا مُشکلی در ارتباط با این مقاله دارید از طریق دیدگاه در میان بُگذارید، دیدگاه شما بدون پاسخ نخواهد ماند.

مدیر فنی لابراتوار
زینب رحیم زاده

زینب رحیم زاده

تکنسین پروتزهای دندانی

عاشق آلبالو یخ زده با نمک، کار و خانواده: بیش از ۱۵ ساله در زمینه ساخت پروتزهای دندانی به‌ویژه ایمپلنت و زیبایی فعالیت می‌کنم. تلاش می‌کنیم تا وب‌سایت های دنت محیط مفید و اثربخشی برای دندان‌پزشکان و دندان‌سازان کشورم باشد.

  • اگر به‌دنبال همکاری با لابراتوار حرفه‌ای هستید، همین الان تماس بگیرید

چقدر این مطلب مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما مشخص شود!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 51

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می‌دهید

متاسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این مطلب را بهتر کنیم!

به من بگویید چگونه می‌توانم این مطلب را بهبود بخشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دانلود اپلیکیشن | های دنت