دندان مصنوعی ژله ای

بررسی دندان مصنوعی ژله ای (سیر تا پیاز...)

نمایش ویدیو درباره واقعیتهای دندان مصنوعی ژله ای

همه چیز درباره دندان مصنوعی ژله ای (flexible partial dentures)

اکثر دندان‌های مصنوعی سفت و محکم هستند. اگر شما به دنبال یک دندان‌مصنوعی با متریال نرم و راحت هستید، دندان مصنوعی ژله ای (flexible partial dentures) بهترین گزینه است. این دندان‌های مصنوعی نیازی به میله‌های آهنی برای فیکس شدن روی لثه‌ها ندارند. از همین رو استفاده از آن‌ها حس راحتی بیشتری نسبت به دیگر فرم‌های دندان مصنوعی خواهد داشت، البته این نوع دندان مصنوعی یک طرح درمان است و باید برای فک‌هایی که شرایط آن را دارد انتخاب و ساخته شود.

در ادامه این متن می‌خواهیم به معرفی دندان مصنوعی ژله ای یا فکلسیبل، انواع آن و مزایای استفاده از این پروتز متحرک بپردازیم.

دندان مصنوعی ژله ای بهتر است یا معمولی؟

دندان مصنوعی‌های معمولی از متریال‌های سفت مثل اکریلیک ساخته می‌شوند. از همین رو می‌توانند طول عمر بالاتری نسبت به ورژن‌های جدید داشته باشند. اگرچه که این دندان‌های مصنوعی شکننده‌تر هستند و برخی از بیماران با آن‌ها احساس راحتی ندارند. دندان مصنوعی فلکسیبل (ژله ای)، از متریال رزین نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتری ساخته می‌شوند.

دندان مصنوعی فلکسیبل (ژله ای)، برای جایگزین کردن یک یا چند دندان طراحی شده است نه همه دندان‌ها. به جای اتصالات فلزی دردآور، آن‌ها دارای یک گیره فلزی نرم، انعطاف‌پذیر و زیبا هستند که به دندان‌های اطراف فیکس می‌شود.

دندان‌ مصنوعی ژله ای معمولا به عنوان یک درمان جایگزین موقتی استفاده می‌شود تا وقتی که شما بتوانید درمان دائمی‌ خود مثل ایمپلنت دندان اوردنچر را تکمیل کنید. البته باید به این نکته اشاره کنیم برای افرادی که گزینۀ مناسبی برای بریج‌های دندان یا ایمپلنت کردن نیستند، این نوع دندان مصنوعی می‌تواند یک درمان دائمی ‌باشد.

در نهایت در جواب اینکه دندان مصنوعی فلکسیبل (ژله ای) بهتر است یا معمولی باید بگوییم این مسئله تا حدود زیادی به شرایط فکی فرد، تعداد دندان‌های سالم، بودجه و… بستگی دارد.

نکته بسیار مهم:

دندان مصنوعی فلکسیبل (ژله ای) برای پروتزهای متحرک تکه ای با هدف موقت می‌تواند مناسب باشد اما در پروتزهای متحرک فک کامل کاربرد ندارد.

اگر علاقه‌مند هستید اطلاعات کاملتری راجع به دندان مصنوعی و قیمت آن بدانید می‌توانید برروی دکمۀ زیر کلیک کنید.

دندان مصنوعی ژله‌ای از چه متریالی ساخته می‌شود؟
دندان مصنوعی ژله ای از چه متریالی ساخته می‌شود؟

دندان مصنوعی ژله ای از چه متریالی ساخته می‌شود؟

دندان‌مصنوعی باید بادوام و محکم باشد. در کنار دوام بالا این ابزار باید راحت باشد و برای کسانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند عملکرد خوبی ارائه دهد.
دندان مصنوعی ژله ای (فلکسیبل)، تقریبا از سال 1950 میلادی رواج پیدا کرد. اوایل این دندان‌های مصنوعی فقط از متریال‌هایی مثل والپلاست و متریال‌های نایلونی ساخته می‌شد. با این حال، پروتزهای انعطاف‌پذیر تنها در دهه 70 و 80 با استفاده از ترموپلاستیک‌هایی مانند:

  • نایلون (پلی آمیدها)
  • پلی استر
  • پلی کربنات‌ها
  • اکریلیک
  • پلی پروپیلن
  • رزین استال ساخته می‌شدند

ترموپلاستیک‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که برخی نیازها را برطرف می‌کنند. برخی از آن‌ها بسیار سفت هستند. پیشرفت تکنولوژی در حوزه متریال‌های نایلونی باعث بوجود آمدن متریال‌های نایلونی فوق انعطاف‌پذیر شد که امروز در ساخت دندان‌های مصنوعی ژله ای استفاده می‌شوند.
در نهایت متریالی که برای ساخت دندان مصنوعی استفاده می‌شود، با توجه به نیاز‌های شخصی شما انتخاب می‌شوند. برای مثال اگر شما مستعد حساسیت باشید، نایلون کریستالی بهترین گزینه برای شما است.

بهترین دندان مصنوعی ژله ای چیست؟

دندان مصنوعی فلکسیبل (ژله ای)، در انواع برند‌ها و مدل‌های مختلف تولید می‌شود. در ادامه به انواع برند‌های تولید کننده دندان مصنوعی ژله‌ ای اشاره خواهیم کرد:
نکته: وقتی در مورد دندان مصنوعی ژله ای صحبت می‌کنیم منظور جنس لثه صورتی رنگ دندان مصنوعی است و نه خود دندان‌ها.

والپلاست (Valplast):

در ساخت این مدل از دندان مصنوعی از ترموپلاستیک نایلونی سازگار با طبیعت استفاده می‌کنند. برند تولید کننده والپلاست ادعا می‌کند که این پروتزها با حرکت دندان‌ها فیکس می‌شوند و جای خود را پیدا می‌کنند.

FlexiLytes:

این برند هم از نایلون ساخته شده است. سازگار با محیط زیست می‌باشد و با توجه به تجربه کاربران طول عمر بالایی دارد.

فلکست‌ها (Flexites):

در ساخت این مدل از دندان مصنوعی، از کامپوزیت وینیل به جای نایلون استفاده شده است. به گفته اغلب لابراتوار‌های دندانپزشکی این مدل برای برخی افراد راحت‌تر در دهان جای می‌گیرد و فیکس می‌شود.

سان فلکس (Sunflex):

این برند دندان مصنوعی ژله ای پایه و گیره‌ای نامرئی دارد و طبق تجربه کاربران بادوام است. سان فلکس ادعا می‌کند که این دندان مصنوعی‌ها طول عمر بالاتری نسبت به برندهای دیگر دارد و حتی امکان جایگزین کردن و تعمیر آن نیز وجود دارد.

با توجه به بررسی‌های انجام شده، بهترین مارک دندان مصنوعی ژله ای، با توجه به تشخیص دندانساز برای شما انتخاب خواهد شد. دندانساز با توجه به تمامی ‌جوانب دندان‌های شما، نیاز و میزان بودجه‌تان، می‌تواند بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهد.

اگر علاقه‌مند هستید اطلاعات کاملتری راجع به اینکه دندانساز کیست و چه تفاوتی با دندانپزشک دارد بدانید می‌توانید برروی دکمۀ زیر کلیک کنید.

دندان مصنوعی ژله ای تکه ای
دندان مصنوعی ژله ای تکه ای

مزایای دندان مصنوعی ژله ای چیست؟

دندان مصنوعی ژله ای دارای مزایای بسیار زیادی است که در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد:

  • آن‌ها هیچ قسمت فلزی ناخوشایندی ندارند، زیرا برای اتصال به گیره‌های فلزی احتیاج نیست.
  • آن‌ها در هنگام استفاده و جویدن غذا حس راحتی بیشتری برای بیمار دارند. دلیل این راحتی می‌تواند متریال نازک و انعطاف‌پذیر رزینی آن باشد.
  • احتمال ایجاد حساسیت در آن‌ها پایین است.
  • سرعت ساخت بالاتری نسبت به دندان مصنوعی معمولی دارند.
  • به دلیل برآمدگی‌های استخوانی فک، آن‌ها راحت تر در جای خود قرار می‌گیرند و در دهان می‌مانند.
  • پایه دندان مصنوعی ژله ای (فلکسیبل) معمولا نازک‌تر از دندان مصنوعی معمولی است.
  • متریالی که در ساخت این مدل دندان‌مصنوعی استفاده می‌شود، هیچ واکنش آلرژیکی ایجاد نمی‌کند.
  • در صورت افتادن نمی‌شکند.
  • آن‌ها در برابر لک و بو مقاوم هستند.

معایب دندان مصنوعی ژله ای چیست؟

فارغ تمامی‌ مزایا این مدل دندان‌مصنوعی می‌تواند معایبی داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • آن‌ها نمی‌توانند برای جایگزین کردن تمامی‌ دندآن‌ها استفاده شوند و به عنوان دندان مصنوعی ژله‌ ای تکه‌ای شناخته می‌شوند.
  • در مقایسه با دندان‌ مصنوعی معمولی، قدرتمند نیستند.
  • طول عمر کلی پایین‌تری نسبت به دندان مصنوعی معمولی دارند.
  • این روش فقط برای کسانی که از بهداشت دهان و دندان بالایی برخوردار هستند مناسب است. چراکه این مدل از دندان مصنوعی نیازمند مراقبت و بهداشت بالا است.
  • امکان تغییر رنگ متریال به مرور زمان وجود دارد.
  • امکان اضافه کردن دندان به آن برای زمانی که شما دندانی را از دست داده‌اید، وجود ندارد.

قیمت دندان مصنوعی ژله ای چقدر است؟

دندان مصنوعی ژله ای (فلکسیبل) می‌توانند گران‌تر از دندان مصنوعی معمولی باشد. رنج قیمتی این دندان‌ها چیزی بین +30 تا +70 میلیون تومان است. (البته این قیمت کاملاً حدودی است و برای کسب اطلاع از قیمت دقیق حتماً با مشاورین متخصص ما در ارتباط باشید) قیمت به عوامل مختلفی مثل برند دندان مصنوعی، تعداد دندان‌ها و البته دندانساز شما بستگی دارد. شما می‌توانید برای دریافت لیست قیمت دندان مصنوعی ژله ای، اینکه بیمه درمانی شما این درمان را پوشش می‌دهد یا خیر و دیگر اطلاعات با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.

نحوه تمیز کردن دندان مصنوعی ژله ای چگونه است؟

دقیقا مانند دندان‌های طبیعی، دندان مصنوعی ژله ای (فلکسیبل) نیز نیازمند مراقبت و تمیز کردن روتین است. مراحل زیر برای تمیز نگه داشتن دندان مصنوعی توصیه می‌شود:

  1. قبل از تمیز کردن دندان‌ مصنوعی سینک را با آب پر کنید یا روی یک حوله تا شده بایستید تا در صورت افتادن تصادفی دندان مصنوعی، آسیبی به آن نرسد.
  2. حالا دندان مصنوعی را خارج کنید و آن را با آب سرد بشویید.
  3. در مرحله بعد، مسواک خود را نم دار کنید. (یک مسواک معمولی با فرچه نرم بهترین گزینه است.) خمیر تمیز کننده دندان مصنوعی یا خمیر دندان طبیعی را روی مسواک بزنید. به آرامی‌ دندان مصنوعی را مسواک بزنید تا از باقی مانده غذا و پلاک‌ها تمیز شود.
  4. وقتی کار مسواک زدن تمام شد، دندان‌ مصنوعی را با آب ولرم آبکشی کنید.

چه چیزهایی را نمی‌توان با دندان مصنوعی ژله ای جوید؟

برای کسانی که مدت زیادی بدون دندان بودند، دندان‌ مصنوعی می‌تواند یک معجزه در جویدن غذا و خوراکی‌ها باشد. اگرچه که جویدن غذاهای سفت با این نوع دندان مصنوعی می‌تواند طول عمر این پروتز‌ها را کاهش دهد. در ادامه به موارد و عاداتی که می‌تواند به این نوع دندان مصنوعی آسیب بزند اشاره خواهیم کرد: 

  • جویدن اجسام سفت مانند ناخن، مداد و…
  • استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان و هر نوع تنباکو. 
  • شکاندن پوست آجیل مثل پسته و فندق. 
  • استفاده از مشروبات الکلی. 
  • خوردن غذاهای خیلی داغ یا خیلی سرد.

آیا دندان مصنوعی ژله ای برای همه مناسب است؟

انتخاب دندان‌ مصنوعی بسیار شخصی است. این انتخاب ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. ممکن است شما ترجیح دهید روش‌های جایگزین دیگری مثل ایمپلنت کردن دندان را انتخاب کنید. با این حال، اگر شما به داشتن دندان مصنوعی فکر می‌کنید، دندان مصنوعی فلکسیبل می‌تواند بهترین گزینه باشد اگر:

  • دندان‌های کج و ناهماهنگ دارید، چراکه قرار دادن پروتز‌های سفت را دشوار می‌کند.
  • به اکریلیک حساسیت دارید.
  • دارای برجستگی‌های استخوانی نامنظم هستید که قابل درمان نیستند.
  • از محدودیت باز کردن دهان رنج می‌برید.
دندان مصنوعی ژله‌ ای (flexible partial dentures)
دندان مصنوعی ژله‌ ای (flexible partial dentures)

سوالات متداول درباره دندان مصنوعی ژله‌ ای (فلکسیبل)

دندان مصنوعی ژله ای شکل فک و دندان‌های کناری را به خود می‌گیرد و نیاز به گیره‌های آهنی برای فیکس شدن روی فک ندارد. این پروتز‌ها برای افرادی که با گیره‌های فلزی مشکل دارند یا نامنظمی‌های استخوانی در دهانشان وجود دارد که باعث می‌شود قرارگیری دندان مصنوعی معمولی دشوار شود، مناسب است. با این حال بهتر است با دندانپزشک درباره انتخاب بهترین گزینه مشورت کنید.

دندان مصنوعی ژله ای دارای اکستنشن‌های نازکی است که روی تاج یا حفره‌های طبیعی دندان قرار می‌گیرند. از همین رو برای ماندن در دهان نیازی به گیره‌های فلزی که در دندان مصنوعی معمولی استفاده می‌شود، ندارند.

طول عمر دندان مصنوعی ژله ای (flexible partial dentures) بستگی به نحوه نگهداری شما دارد. به صورت معمول این پروتز‌ها بین پنج تا هشت سال عمر می‌کنند.

کلام پایانی

دندان مصنوعی ژله ای (فلکسیبل) می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد اگر با دندان مصنوعی معمولی مشکلاتی دارید یا به اکریلیک حساسیت دارید. با این حال، مانند دیگر موارد دندانپزشکی، بهترین انتخاب برای هر شخص می‌تواند متفاوت باشد. از همین رو درباره انتخاب دندان مصنوعی ژله‌ ای بهترین کار مشورت با دندانساز است.

مقالات مرتبط با دندان مصنوعی در زیر آورده شده است

دندان مصنوعی جدید
دندان مصنوعی جدید

دندان مصنوعی جدید یا دیگر هیچ...!

دلایل زیادی باعث می‌شود انسان‌ها دندان‌های خود را از دست بدهند. افزایش سن، بیماری‌ها و حوادثی مثل تصادف، دعوا و… از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که موجب از بین رفتن دندان‌ها می‌شوند. دندان‌ها علاوه بر صحبت کردن و جویدن، بر روی جوانتر بودن چهره انسان‌ها نیز موثر هستند و در صورت از بین رفتن دندان‌ها چهره افراد نیز پیرتر نشان داده می‌شود.

در این مقاله قصد داریم به طور کامل دندان مصنوعی جدید را به شما معرفی کنیم و تمامی سوالات احتمالی شما را در این زمینه پاسخگو باشیم.

 

دندان مصنوعی ثابت
دندان مصنوعی ثابت

همه چیز دربارۀ دندان مصنوعی ثابت

افرادی که یک یا چند عدد از دندان‌های خود را ازدست‌داده باشند، معمولاً به دنبال جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته خود خواهند بود. پروتزهای دندانی که عموماً آن‌ها را با نام دندان مصنوعی هم می‌شناسیم، به‌عنوان یکی از به صرفه‌ترین جایگزینی برای دندان‌های ازدست‌رفته خواهند بود. این موضوع را باید بدانید که انواع مختلفی از پروتزهای دندانی داریم که پروتز یا دندان مصنوعی ثابت دسته‌ای خاص از این پروتزها محسوب می‌شوند.

در ادامه می‌خواهیم شما را با این موضوع که دندان مصنوعی ثابت چیست و چه کاربردی دارد، آشنا کنیم و شما را با مزایا و معایب، انواع، فرایند تولید و نصب و راه‌های مراقبت و نگهداری از آن‌ها آشنا کنیم.

اوردنچر جادوی دندان مصنوعی
اوردنچر چیست

اُوردِنچر (جادوی دندان مصنوعی)

افرادی که از پروتزهای دندانی استفاده می‌کنند، معمولاً از عدم جاگیری صحیح این پروتزها و یا جابه‌جایی بیش از اندازه آن‌ها شاکی هستند. جابه‌جایی پروتز متحرک در داخل دهان موردی است که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. متخصصان دندانپزشکی در طول سال‌های اخیر چاره‌ای را برای حل این مشکل اندیشیده‌اند.

برای این کار از دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت یا اوردنچر استفاده می‌کنند. این نوع خاص از پروتزها انواع مختلفی دارد و هر کدام از این مدل‌ها نیز مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.

دندان مصنوعی برای افراد جوان
دندان مصنوعی برای افراد جوان

هر آنچه لازم است در مورد دندان مصنوعی برای افراد جوان بدانید

امروزه به دلیل مصرف غذاهای غیر ارگانیک و ناسالم آمار افرادی که دندان‌های خود را از دست می‌دهند بسیار بالا رفته است. بخصوص در بین رده‌های سنی جوان‌تر این مسئله بیشتر به چشم می‌خورد. در سال‌های گذشته به طور معمول فقط افراد مسن‌تر در معرض از دست دادن دندان‌های‌شان قرار می‌گرفتند اما اکنون این عارضه در بین جوانان و نوجوانان به شدت دیده می‌شود.

در این مقاله قصد داریم هر آنچه لازم است در مورد دندان مصنوعی برای افراد جوان بدانید را برای شما بازگو کنیم.

انواع دندان مصنوعی و قیمت آن
همه چیز درباره دندان مصنوعی

انواع دندان مصنوعی و قیمت آن

دلایل زیادی می‌تواند وجود داشته باشد که باعث شود افراد به سراغ انواع دندان‌های مصنوعی یا همان پروتز متحرک بروند.

فاکتورهایی مانند بالا رفتن سن، عدم مراقبت از دندان‌ها، ابتلا به بیماری‌های گوناگون و غیره که ممکن است باعث از دست رفتن دندان‌ها شوند. در این شرایط، استفاده از دندان‌های مصنوعی یکی از طرح درمان‌هایی است که از دیرباز برای بی‌دندانی وجود داشته است.

ما در این محتوا قصد داریم که در رابطه با بهترین نوع پروتز متحرک و تمامی اطلاعاتی که شما باید قبل از مراجعه به هر دندانساز یا دندانپزشکی درباره آن بدانید، صحبت کنیم.

مرکز دندان مصنوعی تهران
مرکز دندان مصنوعی تهران

بهترین مرکز دندان مصنوعی تهران

روزانه افراد زیادی که به دندان مصنوعی نیاز دارند در گوگل دو عبارت: بهترین مرکز دندان مصنوعی و افرادی که در تهران هستند عبارت بهترین مرکز دندان مصنوعی در تهران را جستجو می‌کنند. مرکزی که دندان مصنوعی با کیفیت و تخصصی بسازد و جزو بهترین‌ها باشد. 

مراکز و کلینیک‌های دندانسازی بسیاری در تهران در زمینه ساخت دندان مصنوعی فعالیت می‌کنند، اما اگر به دنبال بهترین مرکز دندان مصنوعی در تهران هستید، ابتدا باید خیلی هوشمندانه و دقیق کلینیک دندانسازی خود را انتخاب کنید. 

از طریق دکمۀ زیر قصد داریم در خصوص دو گزینه که می‌تواند شما را در انتخاب یک مرکز دندان مصنوعی حرفه‌ای یاری کند، صحبت کنیم.

تعمیر دندان مصنوعی
تعمیر دندان مصنوعی

بهترین لابراتوار تخصصی تعمیر دندان مصنوعی

اقدامات مربوط به تعمیر دندان مصنوعی مهارت و تخصص خاص خود را می‌­طلبد. از این­رو، تعمیر دندان مصنوعی کاری حساس است که باید به لابراتوارها و مراکز متخصص و مجرب سپرده شود. تعمیر دندان مصنوعی با توجه به نوع شکستگی دندان ممکن است کاری سخت یا راحت باشد. اما، اغلب اوقات تعمیر دندان­های مصنوعی کاری ممکن است.

برای این کار به مواد اولیه و تجهیزات خاصی نیاز است و در مراکز تخصصی این کار بسیار بهتر از روش خانگی آن صورت می‌پذیرد. تشریح کامل توضیحات در مقاله زیر قرار داده شده است.

مقالات سایت

هرآنچه سؤال یا مُشکلی در ارتباط با این مقاله دارید از طریق دیدگاه در میان بُگذارید، دیدگاه شما بدون پاسخ نخواهد ماند.

مدیر فنی لابراتوار
زینب رحیم زاده

زینب رحیم زاده

تکنسین پروتزهای دندانی

عاشق آلبالو یخ زده با نمک، کار و خانواده: بیش از ۱۵ ساله در زمینه ساخت پروتزهای دندانی به‌ویژه ایمپلنت و زیبایی فعالیت می‌کنم. تلاش می‌کنیم تا وب‌سایت های دنت محیط مفید و اثربخشی برای دندان‌پزشکان و دندان‌سازان کشورم باشد.

  • اگر به‌دنبال همکاری با لابراتوار حرفه‌ای هستید، همین الان تماس بگیرید

چقدر این مطلب مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما مشخص شود!

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد آرا: 366

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می‌دهید

متاسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این مطلب را بهتر کنیم!

به من بگویید چگونه می‌توانم این مطلب را بهبود بخشم؟

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش ویدیو درباره دندان ژله ای

فرم دانلود اپلیکیشن | های دنت