دندان مصنوعی پارسیل

دندان مصنوعی پارسیل یا پروتز پارسیل چیست؟

نمایش ویدیو درباره دندان مصنوعی جدید
دندان مصنوعی پارسیل
دندان مصنوعی پارسیل

دلایل زیادی باعث می‌شود انسان‌ها دندان‌های خود را از دست بدهند. افزایش سن، بیماری‌ها و حوادثی مثل تصادف، دعوا و… از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که موجب از بین رفتن دندان‌ها می‌شوند. دندان‌ها علاوه بر صحبت کردن و جویدن، بر روی جوانتر بودن چهره انسان‌ها نیز موثر هستند و در صورت از بین رفتن دندان‌ها چهره افراد نیز پیرتر نشان داده می‌شود.

دندان مصنوعی پارسیل چیست؟

در دهه‌های اخیر، پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌ فناوری‌های پزشکی و دندان‌پزشکی، به ویژه در زمینه‌ تولید و استفاده از دندان‌های مصنوعی، به چشم می‌خورد. اما می‌توان ادعا کرد که یکی از بهترین رویکردها در این زمینه، استفاده از دندان‌های مصنوعی پارسیل است.

دندان‌ مصنوعی پارسیل به عنوان یک روش نوین و مؤثر برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا خراب، به دندان‌پزشکان اجازه می‌دهد تا با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، برای بیمار دندان‌هایی با عملکرد و زیبایی مانند دندان‌های طبیعی جایگزین کنند. در این مقاله، به بررسی مفهوم و کاربردهای دندان‌های مصنوعی پارسیل می‌پردازیم و اهمیت آنها در حوزه‌ دندان‌پزشکی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پروتز پارسیل دندان
پروتز پارسیل دندان

پروتز پارسیل دندان چیست؟

پروتز پارسیل دندان (partial tooth prosthesis)  یکی از روش‌های نوین و مؤثر در زمینه‌ جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا خراب است که توسط دندان‌پزشکان به کار گرفته می‌شود. این نوع پروتز دندان، یک ترکیب دقیق از مواد بهداشتی و فناوری‌های پیشرفته است که به بیماران امکان می‌دهد تا دندان‌های خود را به حالت طبیعی برگردانند.

یکی از ویژگی‌های برجسته پروتز پارسیل دندان، قابلیت تطابق بالای آن با ساختار دندان‌های طبیعی است.

با استفاده از فناوری‌های پیشرفته ساخت و طراحی، این پروتزها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که با بافت‌های اطراف دندان‌های باقیمانده هماهنگی بسیار خوبی داشته باشند و به طور طبیعی در دهان قرار بگیرند.

جنس دندان‌های مصنوعی و بیس بکار رفته در پروتزهای پارسیل چیست؟

در دندان مصنوعی پارسیل، جنس دندان‌های مصنوعی و بیس بکار رفته معمولاً از موادی ساخته می‌شود که دارای خواصی از جمله مقاومت، استحکام و ظاهر طبیعی هستند.

یکی از جنس‌های متداول برای دندان‌های مصنوعی در پروتزهای پارسیل، پلیمرهای رزینی مختلف مانند پلی‌متیل متاکریلات (PMMA) است. این پلیمرها به عنوان جایگزینی مقرون به‌صرفه برای دندان‌های طبیعی شناخته می‌شوند و از لحاظ ظاهری، به دندان‌های طبیعی شباهت بالایی دارند.

به علاوه، برای بیس پروتزهای پارسیل، موادی از جمله فلزات غیرقابل اکسیداسیون مانند آلیاژهای آلومینیوم، آلیاژهای کروم‌کبالت، یا آلیاژهای تیتانیوم استفاده می‌شود. این فلزات به دلیل مقاومت و استحکام بالا، برای استفاده در پروتزهای دندانی مناسب هستند.

استفاده از این مواد، علاوه بر اینکه به دندان‌های مصنوعی زیبایی بخشیده، به بیماران احساس راحتی و اطمینان از پایداری و عملکرد بهتر پروتزهای پارسیل دندان را می‌دهد.

انواع پروتز دندان تکه‌ای
انواع پروتز دندان تکه‌ای

انواع پروتز دندان تکه‌ای کدامند؟

دندان مصنوعی پارسیل، به عنوان یکی از روش‌های جایگزین دندان‌های گم شده یا خراب شده، انواع مختلفی دارند که در ادامه معرفی شده‌اند.

پروتز پارسیل اکریلی – فلزی (Cast metal and acryle)

در این نوع پروتز، بخش‌های فلزی از جنس فلزاتی مانند کروم‌کبالت یا تیتانیوم ساخته می‌شوند که استحکام بالایی دارند.

بخش‌هایی از دندان‌ مصنوعی که از جنس اکریلیک هستند که به فلزها متصل می‌شود. دندان مصنوعی پارسیل متحرک به دندان‌های باقیمانده بسیار خوب متصل می‌شود و استحکام و پایداری بالایی دارد.

پروتز پارسیل تمام اکریلی (all acryle)

تمام بخش‌های این مدل از جمله دندان‌های مصنوعی و قسمت پایه از جنس اکریلیک هستند.

این نوع پروتز معمولاً برای جایگزینی دندان‌هایی که در جلوی دهان قرار دارند، استفاده می‌شود و به دلیل ظاهر طبیعی‌ و راحتی، مورد توجه قرار می‌گیرد.

پروتز پارسیل اکریلی – سیمی (acryle and wire)

در این نوع پروتز، بخش‌های اکریلیک با استفاده از سیم‌های فلزی مثل کروم‌نیکل ساخته می‌شوند. این سیم‌ها به عنوان اتصالات نگهدارنده برای دندان‌های مصنوعی به دندان‌های باقیمانده عمل می‌کنند.

این نوع پروتز معمولاً برای جایگزینی دندان‌هایی در بخش‌های پشت دهان و مواردی که نیاز به پایداری بیشتر دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای پروتز دندان مصنوعی تکه‌ای چیست؟

ظاهر طبیعی

پروتزهای دندان تکه‌ای با استفاده از دندان‌های مصنوعی با ظاهر طبیعی تهیه می‌شوند که به شکل، اندازه و رنگ دندان‌های طبیعی شبیه هستند. این ویژگی ظاهری باعث می‌شود که پروتز در دهان طبیعی به نظر بیاید و احساس راحتی را برای فرد فراهم کند.

بهبود عملکرد حیاتی

با جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا خراب، با پروتزهای دندان تکه‌ای، عملکرد مهمی مانند غذا خوردن و صحبت کردن بهبود می‌یابد. این پروتزها به افراد اعتماد بیشتری می‌دهد.

استحکام و پایداری

پروتزهای دندان تکه‌ای به دندان‌های باقیمانده متصل می‌شوند. این اتصال‌ها باعث می‌شود که پروتز استحکام و پایداری لازم را برای استفاده روزمره فراهم کند و به فرد امکان فعالیت‌های روزانه خود را بدون نگرانی بدهد.

حفظ دندان‌های باقیمانده

با استفاده از پروتزهای دندان تکه‌ای، دندان‌های باقیمانده حفظ می‌شوند و نیازی به خارج کردن آنها نیست. این امر به سلامت و قوام دهان و فک‌ها کمک و از احتمال مشکلات دندانی آینده جلوگیری می‌کند.

راحتی و تطبیق آسان

پروتزهای دندان تکه‌ای بعد از مدت کوتاهی با دهان و فک فرد تطبیق یافته و به فرد اجازه می‌دهند که بدون مشکل از آنها استفاده کند. این پروتزها نیاز به زمان کمتری برای تطبیق با دهان دارند و بعد از چند بار استفاده، راحتی کاملی را به فرد ارائه می‌دهند.

مراقبت از دندان مصنوعی تکه‌ای
مراقبت از دندان مصنوعی تکه‌ای

چطور از دندان مصنوعی تکه‌ای مراقبت و نگهداری کنیم؟

مراقبت و نگهداری از دندان‌های مصنوعی تکه‌ای مهم است تا طول عمر آنها را افزایش داده و از مشکلات احتمالی جلوگیری شود. در ادامه، چند راهنمایی برای مراقبت از دندان مصنوعی نیمه یا پارسیل آورده شده است:

  • 1
    همانند دندان‌های طبیعی، دندان‌های مصنوعی نیز باید دو بار در روز با مسواک نرم و مرطوب و با استفاده از خمیر دندان تمیز شوند. همچنین، استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن دندان‌های مصنوعی توصیه می‌شود.

  • 2
    پس از هر وعده غذایی، شستشوی دهان می‌تواند کمک کند تا غذاهای بین دندان‌های مصنوعی از بین بروند.

  • 3
    استفاده از دندان‌های مصنوعی برای خرد کردن غذاهای سخت مثل غذاهای یخی یا سفت به آنها آسیب می‌زند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود از مصرف این نوع غذاها بپرهیزید.

  • 4
    برای اطمینان از وضعیت سلامت دندان‌های مصنوعی خود، منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید. او می‌تواند بررسی‌های لازم را انجام دهد و در صورت لزوم توصیه‌هایی برای نگهداری بهتر از دندان‌های مصنوعی شما ارائه کند.

  • 5
    هرگونه تعمیرات یا تغییراتی در دندان‌ مصنوعی تکه‌ای پارسیل توسط فرد غیر حرفه‌ای ممکن است به آنها آسیب برساند.

هزینه دندان مصنوعی پارسیل

قیمت دندان مصنوعی پارسیل به عوامل متعددی بستگی دارد. در زیر به برخی از این عوامل اشاره شده است:

  • 1
    نوع موادی که در ساخت دندان مصنوعی پارسیل استفاده می‌شود، تأثیر زیادی بر هزینه دارد. مواد با کیفیت و با استحکام بالا معمولاً هزینه بیشتری دارند.

  • 2
    تعداد دندان‌هایی که نیاز به جایگزینی دارند نیز به طور مستقیم بر هزینه دندان مصنوعی پارسیل تأثیر می‌گذارد. هر چه تعداد دندان‌ها بیشتر باشد، هزینه نیز افزایش می‌یابد.

  • 3
    تخصص و تجربه دندانپزشک نیز به عنوان یک عامل موثر بر هزینه در نظر گرفته می‌شود. دندانپزشکان با تجربه ممکن است هزینه بیشتری بگیرند.

  • 4
    هزینه‌های جانبی مانند امکانات دفتر پزشکی، محل قرارگیری و هزینه‌های اضافی دیگر ممکن است به هزینه نهایی اضافه شود.

سخن آخر

دندان‌های مصنوعی تکه‌ای، به عنوان یک روش نوین و مؤثر برای جایگزینی دندان‌های گم شده یا خراب شده، امکان بازیابی عملکرد و زیبایی دهان را به بیماران ارائه می‌دهند.

مراقبت منظم و صحیح از دندان‌های مصنوعی تکه‌ای، باعث افزایش طول عمر آنها و جلوگیری از مشکلات احتمالی می‌شود. برای اطمینان از وضعیت سلامت دندان‌های مصنوعی خود، منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و راهنمایی‌های لازم را درباره نگهداری و مراقبت از آنها دریافت کنید.

مقالات مرتبط با دندان مصنوعی در زیر آورده شده است

دندان مصنوعی ثابت
دندان مصنوعی ثابت

همه چیز دربارۀ دندان مصنوعی ثابت

افرادی که یک یا چند عدد از دندان‌های خود را ازدست‌داده باشند، معمولاً به دنبال جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته خود خواهند بود. پروتزهای دندانی که عموماً آن‌ها را با نام دندان مصنوعی هم می‌شناسیم، به‌عنوان یکی از به صرفه‌ترین جایگزینی برای دندان‌های ازدست‌رفته خواهند بود.

این موضوع را باید بدانید که انواع مختلفی از پروتزهای دندانی داریم که پروتز یا دندان مصنوعی ثابت دسته‌ای خاص از این پروتزها محسوب می‌شوند.

دندان مصنوعی جدید
دندان مصنوعی جدید

دندان مصنوعی جدید یا دیگر هیچ...!

دلایل زیادی باعث می‌شود انسان‌ها دندان‌های خود را از دست بدهند. افزایش سن، بیماری‌ها و حوادثی مثل تصادف، دعوا و… از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که موجب از بین رفتن دندان‌ها می‌شوند. دندان‌ها علاوه بر صحبت کردن و جویدن، بر روی جوانتر بودن چهره انسان‌ها نیز موثر هستند و در صورت از بین رفتن دندان‌ها چهره افراد نیز پیرتر نشان داده می‌شود.

در این مقاله قصد داریم به طور کامل دندان مصنوعی جدید را به شما معرفی کنیم و تمامی سوالات احتمالی شما را در این زمینه پاسخگو باشیم.

 

اوردنچر جادوی دندان مصنوعی
اوردنچر چیست

اُوردِنچر (جادوی دندان مصنوعی)

افرادی که از پروتزهای دندانی استفاده می‌کنند، معمولاً از عدم جاگیری صحیح این پروتزها و یا جابه‌جایی بیش از اندازه آن‌ها شاکی هستند. جابه‌جایی پروتز متحرک در داخل دهان موردی است که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. متخصصان دندانپزشکی در طول سال‌های اخیر چاره‌ای را برای حل این مشکل اندیشیده‌اند.

برای این کار از دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت یا اوردنچر استفاده می‌کنند. این نوع خاص از پروتزها انواع مختلفی دارد و هر کدام از این مدل‌ها نیز مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.

دندان مصنوعی برای افراد جوان
دندان مصنوعی برای افراد جوان

هر آنچه لازم است در مورد دندان مصنوعی برای افراد جوان بدانید

امروزه به دلیل مصرف غذاهای غیر ارگانیک و ناسالم آمار افرادی که دندان‌های خود را از دست می‌دهند بسیار بالا رفته است. بخصوص در بین رده‌های سنی جوان‌تر این مسئله بیشتر به چشم می‌خورد. در سال‌های گذشته به طور معمول فقط افراد مسن‌تر در معرض از دست دادن دندان‌های‌شان قرار می‌گرفتند اما اکنون این عارضه در بین جوانان و نوجوانان به شدت دیده می‌شود.

در این مقاله قصد داریم هر آنچه لازم است در مورد دندان مصنوعی برای افراد جوان بدانید را برای شما بازگو کنیم.

دندان مصنوعی آلمانی
دندان مصنوعی آلمانی

دندان مصنوعی آلمانی و قیمت آن

دندان‌ مصنوعی آلمانی (ایوکلار) یک شاهکار منحصر به فرد از فناوری پیشرفتۀ کشور آلمان، دقت و کیفیت بالا است که به آن امکان می‌دهد تا از دوام و عمر طولانی، ظاهر صددرصد طبیعی و عملکرد بی‌نقص برخوردار باشد.

انواع دندان مصنوعی و قیمت آن
انواع دندان مصنوعی و قیمت آن

انواع دندان مصنوعی (پروتز دندان) ثابت و متحرک، ساخت و قیمت

دلایل زیادی می‌تواند وجود داشته باشد که باعث شود افراد به سراغ انواع دندان‌های مصنوعی یا همان دست دندان بروند.

فاکتورهایی مانند بالا رفتن سن، عدم مراقبت از دندان‌ها، ابتلا به بیماری‌های گوناگون و … ممکن است باعث از دست رفتن دندان‌ها شوند. در این شرایط، استفاده از دندان‌های مصنوعی یکی از طرح درمان‌هایی است که از دیرباز برای بی دندانی وجود داشته است.

ما در این محتوا قصد داریم که در رابطه با بهترین نوع دندان مصنوعی و تمامی اطلاعاتی که شما باید قبل از مراجعه به هر دندانساز یا دندانپزشکی درباره آن بدانید، صحبت کنیم.

دندان مصنوعی ژله ای
دندان مصنوعی ژله ای

دندان مصنوعی ژله ای

اکثر دندان‌های مصنوعی سفت و محکم هستند. اگر شما به دنبال یک دندان‌ مصنوعی با متریال نرم و راحت هستید، دندان مصنوعی ژله ای (flexible partial dentures) بهترین گزینه است. این دندان‌های مصنوعی نیازی به میله‌های آهنی برای فیکس شدن روی لثه‌ها ندارند. از همین رو استفاده از آن‌ها حس راحتی بیشتری نسبت به دیگر فرم‌های دندان مصنوعی خواهد داشت.

البته دندان مصنوعی ژله ای یک طرح درمان است و باید برای فک‌هایی که شرایط آن را دارد انتخاب و ساخته شود.

مرکز دندان مصنوعی تهران
بهترین مرکز دندان مصنوعی تهران

بهترین مرکز دندان مصنوعی تهران کجاست؟

روزانه افراد زیادی که به دندان مصنوعی نیاز دارند در گوگل سرچ می‌کنند و به دنبال بهترین مرکز دندان مصنوعی هستند. مرکزی که دندان مصنوعی با کیفیت و تخصصی بسازد و جزو بهترین‌ها باشد. 

مراکز و کلینیک‌های دندانسازی بسیاری در تهران در زمینه ساخت دندان مصنوعی فعالیت می‌کنند، اما اگر به دنبال بهترین مرکز دندان مصنوعی در تهران هستید، ابتدا باید خیلی هوشمندانه و دقیق کلینیک دندانسازی خود را انتخاب کنید. 

در این بخش قصد داریم در خصوص دو گزینه که می‌تواند شما را در انتخاب دندانسازی حرفه‌ای یاری کند، صحبت کنیم. بر روی دکمۀ زیر کلیک کنید.

تعمیر دندان مصنوعی
تعمیر دندان مصنوعی

بهترین لابراتوار تخصصی تعمیر دندان مصنوعی

اقدامات مربوط به تعمیر دندان مصنوعی مهارت و تخصص خاص خود را می‌­طلبد. از این­رو، تعمیر دندان مصنوعی کاری حساس است که باید به لابراتوارها و مراکز متخصص و مجرب سپرده شود. تعمیر دندان مصنوعی با توجه به نوع شکستگی دندان ممکن است کاری سخت یا راحت باشد. اما، اغلب اوقات تعمیر دندان­های مصنوعی کاری ممکن است.

برای این کار به مواد اولیه و تجهیزات خاصی نیاز است و در مراکز تخصصی این کار بسیار بهتر از روش خانگی آن صورت می‌پذیرد. تشریح کامل توضیحات در مقاله زیر قرار داده شده است.

دندانسازی فوری (های دنت)
دندانسازی فوری

ساخت پروتز متحرک توسط دندانسازان حرفه‌ای

اگر نیاز به دندان مصنوعی خوب و باکیفیت دارید، دندان مصنوعی که طبیعی به نظر برسد، بتوانید با آن راحت غذا بخورید و صحبت کنید و تغییری در صدای خود حس نکنید، بر روی مقاله زیر کلیک کنید.

فرق ایمپلنت با دندان مصنوعی
فرق دندان مصنوعی با ایمپلنت با راهنمایی جزئیات

فرق دندان مصنوعی با ایمپلنت با راهنمایی جزئیات

دندان مصنوعی، راه حلی رایج برای کسانی است که به دلایل مختلف مانند پوسیدگی دندان، آسیب یا سن، دندان‌های طبیعی خود را از دست داده‌اند.

دندان‌های مصنوعی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در ظاهر شبیه دندان‌های طبیعی هستند و حس اعتماد به نفس را برای استفاده‌کنندگان خود فراهم می‌کنند.

در مقاله زیر تفاوت دندان مصنوعی با ایمپلنت همراه با جزئیات آورده شده.

به سوالات زیر توجه کنید

  • 1
    یک دندان مصنوعی باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • 2
    بهترین نوع دندان مصنوعی کدام است؟

  • 3
    برای دندان‌های تکی و چندتایی بهترین نوع دندان مصنوعی چیست؟

  • 4
    بیمه‌های مختلف چه مقدار از مبلغ دندان مصنوعی را می پردازند؟

  • 5
    عوارض دندان مصنوعی چی میتونه باشه؟

  • 6
    ویژگی‌های مهمی که دندان مصنوعی برای افراد جوان باید داشته باشد چیست؟

  • 7
    قیمت و هزینه بهترین دندان مصنوعی برای هر دو فک چقدر است؟

  • 8
    دندان مصنوعی ژله‌ای چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟

  • 9
    داستان دندان مصنوعی پروتز ثابت چی هست؟

  • 10
    اینکه برویم محلات و برایمان دندان بسازند خوبه؟

  • 11
    بهترین مرکز دندان مصنوعی در ایران کجاست؟

  • 12
    وقتی لثه صاف داریم باید چیکار کنیم؟

    آیا راهکاری هست؟

  • 13
    چیکار کنیم زخم‌های متوالی و دردناک بعد از گذاشتن دندان مصنوعی برایمان اتفاق نیافتد؟

  • 14
    زخم‌های لثه به وجود آمده را چطور بهبود بدیم؟

  • 15
    مشکلات دندان مصنوعی چه مواردی هست؟

  • 16
    اگر دندان مصنوعی بد ساخته شود وارد چه مشکلاتی می‌شوم؟

  • 17
    خوبه که از چسب دندان استفاده کنیم؟

    بهترین چسب کدام است؟

  • 18
    علت سیاه شدن لثه دندان مصنوعی چی هست؟

  • 19
    هزینه دست دندان خوب کامل اوردنچر چقدر هست؟

  • 20
    دندان مصنوعی بدون کام یا بدون سقف کیفیت لازم را خواهد داشت؟

پاسخ تمام سوالات بالا را در قالب یک ویدیو آماده کرده‌ایم که می‌توانید فرم زیر را تکمیل کنید تا لینک آن برایتان ارسال شود

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

لطفاً به زبان فارسی تایپ شود
لطفاً به زبان انگلیسی تایپ شود
از چه طریقی با ما آشنا شدید
نحوۀ ارسال لینک ویدیو*

بهترین دندان مصنوعی
نمایش ویدیو درباره بهترین دندان مصنوعی

مقالات سایت

هرآنچه سؤال یا مُشکلی در ارتباط با این مقاله دارید از طریق دیدگاه در میان بُگذارید، دیدگاه شما بدون پاسخ نخواهد ماند.

مدیر فنی لابراتوار
زینب رحیم زاده

زینب رحیم زاده

تکنسین پروتزهای دندانی

عاشق آلبالو یخ زده با نمک، کار و خانواده: بیش از ۱۵ ساله در زمینه ساخت پروتزهای دندانی به‌ویژه ایمپلنت و زیبایی فعالیت می‌کنم. تلاش می‌کنیم تا وب‌سایت های دنت محیط مفید و اثربخشی برای دندان‌پزشکان و دندان‌سازان کشورم باشد.

  • اگر به‌دنبال همکاری با لابراتوار حرفه‌ای هستید، همین الان تماس بگیرید

چقدر این مطلب مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما مشخص شود!

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد آرا: 225

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می‌دهید

متاسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این مطلب را بهتر کنیم!

به من بگویید چگونه می‌توانم این مطلب را بهبود بخشم؟

برچسب‌ها:

2 دیدگاه برای “دندان مصنوعی پارسیل یا پروتز پارسیل”

  1. سلام وقتتون بخیری خسته نباشید ناشنواهستم لابراتوار دندانسازی متحرک کار میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش ویدیو درباره دندان مصنوعی جدید یا دیگر هیچ

فرم دانلود اپلیکیشن | های دنت