ایمپلنت دندان چیست

ایمپلنت دندان چیست و چگونه انجام می‌شود

ایمپلنت دندان چیست
ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان روشی است که در آن ریشه‌های دندان را با پایه‌های فلزی و پیچ مانند جایگزین کرده و دندان‌های آسیب دیده یا از دست رفته را با دندان‌های مصنوعی جایگزین می‌کنند. شکل دندان‌های کاشته شده بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی است. از این جهت، افراد در صورت از دست دادن دندان خود می‌توانند زیبایی دهان خود را همچنان حفظ کنند.

ایمپلنت دندان یکی از روش‌های رایج در ترمیم آسیب‌های وارد شده به دندان به شمار می‌رود. در کشور ما نیز استفاده از این روش روز به روز در حال گسترش است.

نحوه انجام ایمپلنت دندان به نوع ایمپلنت و وضعیت اینکه استخوان فک شما در چه شرایطی باشد بستگی دارد. جراحی ایمپلنت دندان را با روش‌های مختلفی انجام می‌دهند. با توجه به اینکه در ایمپلنت دندان لازم است تا زمانی را برای بهبودی کامل گذاشت در نتیجه ممکن است فرآیند کاشت دندان تا چند ماه به درازا بکشد.

دلیل استفاده از ایمپلنت دندان چیست؟
دلیل استفاده از ایمپلنت دندان چیست؟

دلیل استفاده از ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت‌های دندان با استفاده از جراحی درون استخوان فک شما کار گذاشته می‌شوند. ایمپلنت‌ها بعد از قرار گرفتن در فک شما همان نقش ریشه دندان را ایفا می‌کنند. با توجه به اینکه تیتانیوم موجود در ایمپلنت‌ها با استخوان فک شما ترکیب می‌شود، ایمپلنت‌ها نمی‌لغزند و آسیبی به استخوان نیز وارد نمی‌کنند. کاشت ایمپلنت برای کسانی با شرایط زیر توصیه می‌شود:

دو روش قالبگیری ایمپلنت
دو روش قالبگیری ایمپلنت

دو روش قالبگیری ایمپلنت چگونه است؟

قالبگیری ایمپلنت دندان به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. هر کدام از این روش‌ها در شرایط مخصوص به خود و با تشخیص دندانپزشک استفاده می‌شود که در مقاله زیر به آن‌ها پرداخته‌ایم.

عوارض ایمپلنت دندان

مانند انجام هر عملی، کاشت دندان نیز ریسک‌های مخصوص به خود را دارد. با این وجود مشکلاتی که در ادامه ذکر می‌شود بسیار نادر هستند. در صورت رخ دادن چنین مشکلاتی نیز معمولا می‌توان آنها را درمان کرد. برخی از مشکلاتی که ممکن است در اثر عمل کاشت دندان برای شما رخ دهد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

آماده شدن برای کاشت دندان

فرآیند برنامه‌ریزی برای ایمپلنت‌های دندانی شامل مراحل مختلفی می‌شود. در ابتدا باید دندانپزشک متخصص شرایط دهان، فک و چهرۀ شما و بعد از آن شرایط لثه را بررسی کند. در شرایطی برای بعضی از افراد ممکن است پیش از کاشت دندان نیاز باشد تا فرد توسط متخصص گوش، حلق و بینی نیز مورد معاینه قرار گیرد. بنابراین پیش از کاشت دندان باید مراحل زیر را بدقت انجام دهید:

فضای استخوانی ایده‌‌آل برای کاشت یک واحد ایمپلنت چقدر است
فضای استخوانی ایده‌‌آل برای کاشت یک واحد ایمپلنت چقدر است

فضای استخوانی مورد نیاز برای کاشت یک واحد ایمپلنت

همانطور که مستحضر هستید فرایند کاشت یک واحد ایمپلنت بسیار حساس است. وقتی فرایند کاشت با موفقیت انجام می‌شود که فضای استخوانی ایده‌آلی برای آن در نظر گرفته شود. در مقاله زیر به فرآیند این موضوع پرداخته‌ایم.

برای کنترل درد در حین انجام عمل ایمپلنت می‌توان از گزینه‌های بیهوشی یا بی‌حسی موضعی استفاده کرد. در مورد اینکه کدام گزینه مناسب شرایط شما است باید با دندانپزشک خود مشورت کنید. قبل از انجام جراحی لازم است تا در مورد اینکه چه مواد غذایی را باید بخورید نیز با پزشک مشورت کنید.

در صورتی که عمل کاشت ایمپلنت با استفاده از بیهوشی انجام شود بهتر است با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود هماهنگی‌های لازم را به عمل آورید تا بعد از انجام عمل شما را به خانه ببرد.

مراحل ایمپلنت دندان و نحوۀ قرار دادن آن
مراحل ایمپلنت دندان و نحوۀ قرار دادن آن

مراحل ایمپلنت دندان

جراحی کاشت دندان معمولا یک عمل سرپایی است که در چند مرحله و طی چند ماه انجام می‌شود. این فرآیند شامل مراحل زیر می‌شود:

انجام کل فرآیند ممکن است تا چندین ماه طول بکشد. بسته به شرایط شما، چند مرحله می‌تواند به صورت هم زمان انجام شود.

مراحل ساخت ایمپلنت در کارخانه
مراحل ساخت ایمپلنت در کارخانه

مراحل ساخت ایمپلنت در کارخانه چگونه است؟

در گذشته افراد بی دندان مجبور به استفاده از دندان مصنوعی برای ناحیه بی‌دندانی خود بودند اما امروزه ایمپلنت‌ دندان یکی از جدیدترین روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته است که به خاطر دوام بالا و طبیعی بودن بسیار رایج شده است.

در مقاله زیر سعی داریم تا به تفصیل در مورد مراحل ساخت ایمپلنت‌ها در کارخانه صحبت کنیم.

پیوند استخوان فک

در صورتی که استخوان فک شما به اندازه کافی ضخیم نباشد یا خیلی نرم باشد ممکن است قبل از انجام جراحی ایمپلنت دندان نیاز به پیوند استخوان داشته باشید. دلیل این موضوع این است که عمل جویدن فشار زیادی بر استخوان وارد می‌کند و در صورتی که استخوان نتواند فشار ایمپلنت را تحمل کند استخوان فک شما ممکن است دچار شکست شود.

روش‌های مختلفی برای پیوند استخوان وجود دارد. به عنوان مثال، این پیوند می‌تواند از سایر نقاط بدن شما انجام شود یا اینکه از استخوان مصنوعی استفاده شود. انتخاب بهترین گزینه بسته به شرایط شما و نظر پزشک دارد. 

قرار دادن ایمپلنت دندان

برای قراردادن ایمپلنت دندان، جراح مقداری از لثه شما را برش می‌دهد تا استخوان نمایان شود. سوراخ‌هایی در استخوان شما ایجاد می‌شود و سپس ایمپلنت در عمق استخوان کاشته می‌شود. در این مرحله شکاف بسته نمی‌شود و در صورت نیاز برای اینکه ظاهر بدی نداشته باشد ممکن است نوعی پروتز موقت درون آن قرار داده شود.

رشد استخوان

هنگامی که ایمپلنت درون استخوان فک شما قرار می‌گیرد فرآیند گیر یا انسداد استخوانی شروع می‌شود. در طی این فرآیند، استخوان فک شروع به رشد کرده و با سطح ایمپلنت یکی می‌شود. این فرآیند می‌تواند چندین ماه طول بکشد.

بدین ترتیب یک پایه محکم برای دندان مصنوعی شما ایجاد می‌شود که حکم ریشه دندان را دارد.

انتخاب جنس دندان

بعد از اینکه لثه‌های شما بهبود پیدا کردند نوبت به کاشت دندان می‌رسد. نوع دندان می‌تواند به دو صورت متحرک یا ثابت باشد. در حالت متحرک دندان به قاب فلزی متصل می‌شود و به صورت ایمن در جای خود محکم می‌شود. در این نوع دندان‌ها می‌توان به راحتی آنها را از دهان خارج کرد و آنها را تمیز نمود. 

در دندان‌های ثابت، یک دندان مصنوعی به طور دائم بر روی قاب فلزی فیکس می‌شود. شما در این حالت دیگر نمی‌توانید دندان را از دهان خود خارج کنید.

اجزا کلینیکی و لابراتواری ایمپلنت
اجزا کلینیکی و لابراتواری ایمپلنت

اجزا کلینیکی و لابراتواری ایمپلنت چیست؟

کاشت ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است، به این دلیل که با کاشت ایمپلنت و قرار گرفتن پایه فیکسچر ایمپلنت درون استخوان فک، این پایه مانند ریشه دندان عمل می‌کند و دیگر آسیبی به دندان‌های مجاور شما نمی‌رساند. مانند دندان طبیعی عمل می‌کند و از نظر زیبایی رضایت بیمار را جلب می‌کند. در مقاله زیر به تفصیل به آن پرداخته‌ایم.

مراقبت‌های بعد از عمل

عمل کاشت دندان در چندین مرحله انجام می‌شود که در مراحل مختلف ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید که لازم است برای رفع آنها کارهایی انجام شود.

تورم لثه‌ها، کبودی پوست یا لثه، درد در محل ایمپلنت، خونریزی‌های جزئی و غیره از جمله این مشکلات به شمار می‌روند.

ممکن است پس از کاشت دندان لازم باشد تا مدتی از دارو‌های مسکن و حتی آنتی بیوتیک استفاده کنید. در صورتی که ورم یا ناراحتی دندان‌های شما تا چندین روز ادامه داشت یا حتی بدتر شد لازم است به دندانپزشک متخصص خود مراجعه کنید.

پس از انجام هر مرحله کاشت دندان نیاز است تا مدتی از خوردن غذاهای سفت دوری کنید. معمولا جراح از بخیه‌هایی استفاده می‌کند که خود به خود در بدن حل می‌شوند. اگر بخیه‌های شما این گونه نیست لازم است تا بعد از مدتی اقدام به کشیدن بخیه‌ها کنید یا قبل از شروع به کار از دندانپزشک متخصص خود بخواهید که از نخ‌های بخیه حل شدنی استفاده کند.

قیمت ایمپلنت (هزینه آن)
قیمت ایمپلنت (هزینه آن)

قیمت ایمپلنت (هزینه آن)

قیمت ایمپلنت دندان کاملا به شرایط شما بستگی دارد. در واقع نمی‌توان یک قیمت مشخص را برای کاشت دندان تعیین کرد چرا که شرایط هر شخص متفاوت است. همانطور که در مراحل کاشت گفته شد ممکن است برخی از افراد نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای پیش از انجام عمل داشته باشند که این موضوع باعث می‌شود تا هزینه‌های کاشت برای آنها بیشتر شود.

علاوه بر این موضوع، جنس‌های مختلفی برای ایمپلنت وجود دارد که بین آنها نیز تفاوت قیمتی وجود دارد. اینکه جنس ایمپلنت ساخته کدام شرکت و کشور باشد نیز بسیار بر قیمت آن موثر است. برخی از ایمپلنت‌ها طول عمر کوتاه‌تری دارند در حالی که برخی دیگر برای زمان‌های طولانی توسط شرکت سازنده تضمین می‌شوند.

برای تعیین دقیق قیمت ایمپلنت باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کرده و شرایط دهان و فک شما به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته شود.

بهترین روکش ایمپلنت چیست
اجزا کلینیکی و لابراتواری ایمپلنت

چگونه بهترین روکش ایمپلنت را انتخاب کنیم؟

ایمپلنت دندان امروزه یکی از بهترین روش‌های جایگزینی دندان محسوب می‌شود. روکش ایمپلنت نسبت به دیگر روش‌های جایگزینی دندان بسیار راحت‌تر و بادوام‌تر است. راحتی و دوام فوق‌العاده ایمپلنت دندان ارزش پرداخت هزینه بیشتر نسبت به دندان مصنوعی را تا حدودی دارد.

ایمپلنت‌های مختلفی با توجه به نیازهای بیمار و متناسب با جنس روکش وجود دارد که در مقاله زیر به آن پرداخته‌ایم.

سخن آخر

اکثر جراحی‌های کاشت ایمپلنت موفقیت آمیز هستند. با این وجود، گاهی اوقات ممکن است بنا به دلایلی استخوان به خوبی با ایمپلنت پیوند نخورد. سیگار کشیدن و مصرف دخانیات هم یکی از عواملی است که می‌تواند باعث شکست جراحی شود. بنابراین توصیه می‌شود در صورتی که سیگار می‌کشید پیش از اقدام به کاشت دندان به صورت کامل یا موقت سیگار کشیدن را ترک کنید.

در صورتی که استخوان به اندازه کافی جوش نخورد لازم است ایمپلنت برداشته شده و استخوان تمیز شود و در حدود سه ماه دیگر مجددا این روش را امتحان نمود.

انجام برخی از کارها باعث می‌شود تا کاشت دندان شما بسیار موفقیت آمیز باشد. به عنوان مثال سعی کنید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. دندان‌های کاشته شده درست مانند دندان‌های معمولی نیاز به مراقبت دارند و باید مرتب آنها را تمیز کنید. برای اطمینان از عملکرد صحیح ایمپلنت‌ها سعی کنید معاینات دندانپزشکی را به صورت ماهانه انجام دهید و همواره دندان‌های کاشته شده را تمیز نگهدارید.
از عادت‌های مضر خودداری کنید. به عنوان مثال از جویدن اقلام سفت مانند یخ یا آب نبات‌ها حتی آدامس و غیره خودداری کنید. از تنباکو و محصولات کافئین‌دار که باعث لکه‌دار شدن دندان‌ها می‌شود تا جای ممکن خودداری کنید. همچنین در صورتی که دچار بیماری دندان قروچه هستید لازم است حتما قبل از شروع درمان ایمپلنت این مشکل را برطرف یا درمان کنید. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

مقالۀ جامع و مرتبط با ایمپلنت دندان در زیر آورده شده است

فرق ایمپلنت با دندان مصنوعی
فرق دندان مصنوعی با ایمپلنت با راهنمایی جزئیات

فرق دندان مصنوعی با ایمپلنت با راهنمایی جزئیات

دندان مصنوعی، راه حلی رایج برای کسانی است که به دلایل مختلف مانند پوسیدگی دندان، آسیب یا سن، دندان‌های طبیعی خود را از دست داده‌اند.

دندان‌های مصنوعی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در ظاهر شبیه دندان‌های طبیعی هستند و حس اعتماد به نفس را برای استفاده‌کنندگان خود فراهم می‌کنند.

در مقاله زیر تفاوت دندان مصنوعی با ایمپلنت همراه با جزئیات آورده شده.

نحوه و مراحل درمان ایمپلنت
نحوه و مراحل درمان ایمپلنت به زبان ساده

نحوه و مراحل درمان ایمپلنت به زبان ساده

ایمپلنت دندان، که به‌اصطلاح عامیانه به آن “دندان پیچی” گفته می‌شود، یک قطعه پیچی شکل از جنس تیتانیوم است. این قطعه پیچی داخل استخوان فک قرار داده می‌شود و مانند ریشه طبیعی دندان عمل می‌کند. در این مقاله، به‌بررسی نحوه و مراحل درمان ایمپلنت می‌پردازیم.

مقالات سایت

هرآنچه سؤال یا مُشکلی در ارتباط با این مقاله دارید از طریق دیدگاه در میان بُگذارید، دیدگاه شما بدون پاسخ نخواهد ماند.

مدیر فنی لابراتوار
زینب رحیم زاده

زینب رحیم زاده

تکنسین پروتزهای دندانی

عاشق آلبالو یخ زده با نمک، کار و خانواده: بیش از ۱۵ ساله در زمینه ساخت پروتزهای دندانی به‌ویژه ایمپلنت و زیبایی فعالیت می‌کنم. تلاش می‌کنیم تا وب‌سایت های دنت محیط مفید و اثربخشی برای دندان‌پزشکان و دندان‌سازان کشورم باشد.

  • اگر به‌دنبال همکاری با لابراتوار حرفه‌ای هستید، همین الان تماس بگیرید

چقدر این مطلب مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما مشخص شود!

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد آرا: 277

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می‌دهید

متاسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این مطلب را بهتر کنیم!

به من بگویید چگونه می‌توانم این مطلب را بهبود بخشم؟

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش ویدیو درباره ایمپلنت یا دندان مصنوعی

فرم دانلود اپلیکیشن | های دنت