آموزش دندانپزشکی

صفر تا صد دوره‌های تخصصی آموزش دندانپزشکی

همه چیز دربارۀ دوره‌های تخصصی آموزش دندانپزشکی

دوره‌های آموزش دندانپزشکی
دوره‌های آموزش دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی به چه مواردی می‌پردازد؟

رشته دندانپزشکی یکی از رشته‌های بسیار مهم در سراسر دنیا است و متقاضیان زیادی تلاش می‌کنند پس از پشت سر گذاشتن چالش‌هایی که بر سر راه قبولی در این رشته وجود دارد، در پایان تحصیل، فعالیت خود را به عنوان یک دندان‌پزشک آغاز کنند. در علم دندانپزشکی به طور تخصصی به بیماری‌های دهان و دندان پرداخته می‌شود. دندان‌پزشکان پس از طی کردن دوره عمومی، تخصص خود را در یکی از زیرشاخه‌های علم دندانپزشکی مانند اندودنتیست، پریودنتیست، ارتودنتیست، ترمیمی و زیبایی و بیماری‌های دهان، فک و صورت آغاز می‌کنند.

آن‌ها پس از اتمام دوره‌های آموزش دندانپزشکی به صورت رسمی وارد بازار کار می‌شوند و به درمان بیماران می‌پردازند.

دندانپزشک تجربی به چه کسی گفته می‌شود؟

اگر در حال تحقیق هستید که چطور دندانپزشک تجربی شوید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید؛ در گذشته، افرادی که به عنوان دستیار دندانپزشک کار می‌کردند پس از مدتی که با مفاهیم و نحوه درمان بیماری‌های دهان و دندان آشنا می‌شدند و خود را به عنوان دندانپزشک تجربی معرفی می‌کردند و البته طبق قوانین آن زمان اجازه فعالیت درمانی هم داشتند؛ اما خاطر نشان می‌کنیم چیزی به عنوان دندانپزشک تجربی چندین دهه است که وجود ندارد و تنها افرادی که دوره‌های آکادمیک را طی کرده‌اند و دارای کد و مجوز قانونی هستند می‌توانند برای درمان بیماری‌های دهان و دندان اقدام نمایند.

از طریق دکمه زیر درباره دوره‌های آموزش دندانسازی بیشتر بخوانید.

آموزش دندانپزشکی تجربی و مجازات آن

دندانپزشک تجربی و یا آموزش دندانپزشکی تجربی غیرقانونی است.

با توجه به این مسئله اگر متوجه شده‌اید شخصی بدون داشتن دانش آکادمیک کافی و حضور دندانپزشک به صورت غیرقانونی اقدام به درمان مشکلات دهان و دندان می‌کند می‌توانید نام و آدرس او را برای سازمان نظام پزشکی ارسال کنید و سریعا در این جهت اقدام می‌شود. همچنین، کسانی که می‌خواهند به عنوان دستیار دندانپزشک کار کنند باید در دوره‌های آموزش آزاد دندانپزشکی شرکت کنند و پس از آن می‌توانند وارد این حوزه کاری شوند که این موضوع بحث است. دوره دستیار دندانپزشکی مجموعه (های دنت) محتوای بسیار کامل و کاربردی جهت بازار کار برای شما دارد و در آن صفر تا صد دستیاری دندانپزشکی بصورت جنرال و دستیاری دندانپزشکی تخصصی پروتز دندان را آموزش می‌بینید.

البته خاطر نشان می‌کنیم که دوره دستیاری دندانپزشکی (های دنت) در حال تهیه و آماده‌سازی است و به محض نهایی شدن به اطلاع شما عزیزان می‌رسانیم.

دندانپزشک تجربی

دوره‌های دندانپزشکی جهاد دانشگاهی تهران

امروزه، با توجه به اهمیت حفظ سلامت دهان و دندان و تخصصی شدن این حوزه، دوره‌های آموزش دندانپزشکی به صورت حرفه‌ای و زیر نظر متخصصان برگزار می‌شوند تا به افراد کمک کنند کار خود را به عنوان دستیار در کنار یک دندانپزشک آغاز کنند. هر چقدر دستیاران دندانپزشک آشنایی بیشتری با این حوزه داشته باشند به دندانپزشکان کمک بیشتری می‌کنند تا تمرکز بالاتری بر کار خود داشته باشند و در نتیجه بیماران می‌توانند زودتر به نتیجه برسند و بیماری‌های آن‌ها زودتر درمان می‌شود.

شرکت در دوره‌ دستیاری آموزش دندانپزشکی در تهران و دوره آموزش دندانسازی (های دنت) می‌تواند به عنوان یک گزینه جدی برای پیوستن به دنیای کاری در نظر گرفته شود.

دوره آموزش دندانپزشکی ایمپلنت | مقدماتی و پیشرفته

کسانی که می‌خواهند در دوره آموزش دندانپزشکی ایمپلنت شرکت کنند و سپس به بازار کار بپیوندند باید بدانند این دوره در دو سطح مقدماتی و پیشرفته برگزار می‌گردد. همان‌طور که از نام دوره مقدماتی مشخص است در مرحله اول به توضیحات و مفاهیم ایمپلنت و معرفی ابزار پرداخته می‌شود. کسانی که می‌خواهند وارد دوره آموزش دندانپزشکی پیشرفته ایمپلنت شوند باید دوره مقدماتی را به خوبی پشت سر گذاشته باشند و با مفاهیم کلی آشنایی پیدا کرده باشند. در دوره پیشرفته روش کار با ابزاری که در دوره مقدماتی معرفی شدند آموزش داده می‌شود و در پایان افراد می‌توانند کار خود را به عنوان دستیار دندانپزشک آغاز کنند.

ایمپلنت

ایمپلنت یکی از روش‌های درمانی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است و می‌تواند بر زیبایی افراد اثر بگذارد. بیمارانی که به هر دلیلی دندان‌های خود را از دست می‌دهند می‌توانند با استفاده از ایمپلنت دندان جدیدی در دهان خود داشته باشند که هرگز مشخص نمی‌شود که این دندان طبیعی نیست. امروزه، با توجه به افزایش آگاهی در میان عموم ایمپلنت به عنوان یک راهکار اساسی برای جایگزین کردن دندان‌هایی که دیگر با روش‌های دیگر قابل درمان نیستند و باید کشیده شوند در نظر گرفته می‌شوند.

آموزش دندانپزشکی زیبایی | لمینت

در دوره آموزش دندانپزشکی لمینت به موارد مهمی پرداخته می‌شود. در ابتدا مسائل تئوریک مورد توجه قرار می‌گیرند تا افرادی که در این دوره شرکت کرده‌اند شناخت کاملی به دندان و دلیل استفاده از لمینت داشته باشند. پس از این مرحله نحوۀ استفاده از مواد و ابزاری که برای لمینت دندان به کاربرده می‌شوند آموزش داده می‌شوند. در پایان، دوره عملی آغاز می‌گردد و در نتیجه افرادی که در دوره شرکت کرده‌اند می‌توانند به صورت حرفه‌ای وارد بازار کار شوند و در کنار یک دندانپزشک حرفه‌ای بعنوان (دستیار دندانپزشک) کار خود را آغاز کنند.

لمینت های سرامیکی

امروزه، زیبایی به یک موضوع بسیار مهم در میان تمامی افراد و دندانپزشکی تبدیل شده است و مردم تلاش می‌کنند از روش‌های مختلف برای زیباتر شدن استفاده نمایند. یکی از مواردی که بر زیبایی افراد اثر می‌گذارد دندان‌ها و مدل لبخند آن‌هاست.

در یک تبلیغات بسیار خلاقانه در یک مطب دندانپزشکی پوستری نشان داده می‌شد که مردی لبخند زده است و دندان ندارد! زمانی که به عکس نگاه می‌کردید اولین چیزی که جلب توجه می‌کرد دندان افتاده مرد بود. اما در زیر پوستر نوشته بود شما در نگاه اول دندان‌های افتاده این مرد را دیدید در صورتی که اگر به تصویر نگاه کنید متوجه می‌شوید این مرد یک ابرو ندارد!

این مسئله نشان می‌دهد زیبایی دندان بسیار مهم است و جای تعجب نیست امروزه درخواست زیادی برای شرکت در دوره‌های آموزش دندانپزشکی لمینت‌های سرامیکی وجود دارد.

دوره‌های دندانپزشکی جهاد دانشگاهی تهران

پروتز ثابت

پروتز ثابت یکی از روش‌های بسیار پرطرفدار برای رفع مشکل از دست رفتگی دندان است. در گذشته و حتی امروزه بسیاری از کسانی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند از پروتز متحرک (دندان مصنوعی) استفاده می‌کنند. روش استفاده از پروتز متحرک بدین صورت است که پس از جانمایی در دهان می‌توان آن‌ها را از دهان خارج کرد. این مسئله ممکن است برای بسیاری از افراد چالش‌آفرین باشد. اما پروتز ثابت با الهام از ایمپلنت پس از ساخته شدن در دهان فیکس می‌شود و دیگر مشکلات پروتز متحرک وجود نخواهد داشت.

کسانی که در دوره دستیاری آموزش دندانپزشکی شرکت می‌کنند باید تسلط کاملی به مفاهیمی داشته باشند که در مورد پروتز ثابت وجود دارد.

دوره پروتز ثابت دکتر جوان و دکتر رسایی پور

این دو دوره از دوره‌های جامع و بسیار مفید در کشور است که صرفاً برای دندانپزشکان برگزار می‌شود و دو استاد بزرگوار و بسیار متخصص، این دوره‌ها را برگزار می‌کنند.

مباحث مهم در دوره پروتزهای ایمپلنت

پروتزهای ایمپلنت باید با توجه به ساختار دهان هر بیمار ساخته شوند و همین امر نشان می‌دهد که بررسی مسائل تئوریک قبل از شروع کار اهمیت زیادی دارد. قبل از آنکه دوره عملی آغاز شود ابتدا مفاهیم به دانشجویان آموزش داده می‌شود و دانشجویان تسلط کاملی به این مسئله پیدا می‌کنند. پس از آن ابزار و موادی که در طول ساخت پروتزهای ایمپلنت به کاربرده می‌شوند آموزش داده می‌شوند. این دو مرحله برای ورود به مرحله آخر حیاتی است و اگر فردی به مفاهیم ارائه‌شده در این دو مرحله تسلط پیدا نکرده باشد هرگز نمی‌تواند در مرحله آخر موفق شود. در پایان روش ساخت و استفاده از ابزار و مواد آموزش داده می‌شوند و دانشجویان آماده می‌شوند کار خود را آغاز کنند.

ارتودنسی

ارتودنسی یکی از مهم‌ترین مباحثی است که در دوره آموزش دندانپزشکی (دستیاری) به آن پرداخته می‌شود. بهتر است بدانید با توجه به این موضوع که ارتودنسی یک کار بسیار تخصصی است تنها کسانی مجاز به شرکت در این دوره هستند که دانشجوی دندانپزشکی باشند و یا کارت دندانپزشکی داشته باشند. مباحثی که در دوره ارتودنسی معرفی می‌گردند به شرح زیر هستند:

بخش تئوریک

  • آشنایی با ابزار مورد استفاده در طول ارتودنسی
  • آشنایی با کاربرد وسایل و مواد مورد استفاده در MBT
  • آشنایی با فوتوگرافی از ساختار داخلی دهان

بخش عملی

  • کار بر روی دنتیک از جمله چسباندن براکت و قرار دادن سیم و موارد دیگر
  • مشخص کردم طرح درمان
  • آموزش محاسبه کمبود فضا به روش VTO
  • مشخص نمودن درمان کشیدنی و یا غیرکشیدنی
  • آشنایی با حرکات دندانی کانین و مولر و اصلاح میدلاین
  • کنترل انکوریج در بیماران کشیدنی
  • آشنایی با رابطه ارتفاع عمودی صورت و حرکت مزیالی دندان‌های خلفی
  • محاسبه و تعیین میزان حرکت مزیالی مولرهای بالا برای رسیدن به یک اکلوژن قابل قبول
  • آشنایی با مواردی که نیاز به کشیدن یک انسیزور پائین دارند
  • شناخت بیمارانی که دارای روابط مولری متفاوت در دو طرف هستند
  • کشیدنی‌های یک طرفه و دیپ بایت و بستن فضا
  • آشنایی کامل با مباحث مرتبط با دیپ بایت
  • بررسی روش‌های مختلف، موانع آن و راه‌های مقابله تا رسیدن به اکلوژن

مباحث پیشرفته در آموزش دندانپزشکی

در دوره آموزش دندانپزشکی ارتودنسی موارد دیگری هم مورد توجه قرار می‌گیرند که به شرح زیر است:

  • آنالیز لترال سفالومتری و تتراگون Fastlight
  • تعریف انواع اکلوژن شامل اکلوژن ایده‌آل استاتیک، اکلوژن ایده‌آل فانکشنال، بالانس اکلوژن
  • اندازه‌گیری کرادینگ، پروتروژن و کرو اسپی
  • توجه به تناسب دندان‌های قدامی شامل آنالیز بولتون و تورک انسیزورها
  • آشنایی با ارتودنسی متحرک و ثابت شامل درمان‌های فانکشنال
  • استفاده از دستگاه‌های AndressenوTwin Black، درمان بیماران در مرحله mixed dentition شامل حفظ فضای E ، Serial Extraction
  • پیشگیری از نهفتگی پالاتالی کانین، اصلاح نامرتبی‌های دندانی و هم‌سطح کردن دندان‌های قوس فکی
  • درمان بیماران کراس‌بایت خلفی یک طرفه و دو طرفه
  • استقرار دندان‌ها برای ایجاد حداکثر تماس بین دندانی و هماهنگی بین CO و CR
  • نگهداری نتایج درمان بیماران ارتودنسی ثابت، برگشت (relapse) ناهنجاری
  • راه‌های پیشگیری و درمان مجدد آن با الاینرهای شفاف بدون نیاز به ارتودنسی ثابت
  • مبحث کشیدن یا عدم کشیدن دندان عقل

آیا پس از پایان دوره مدرک اعطا می‌شود؟

در یک کلمه، خیر. ببینید هیچ‌گونه مدرکی وجود ندارد. در حقیقت گواهی پایان دوره اعطا می‌شود. باید بدانیم که بین مدرک و گواهی‌نامه تفاوت‌های زیادی وجود دارد. چه بسا الان دستیارانی در کنار دندانپزشکان مشغول کار هستند که اصلا گواهی‌نامه پایان دوره هم ندارند. برای جذب در بازار کار صرفاً داشتن مهارت و تخصص حرف اول را می‌زند نه مدرک.

از طریق دکمه زیر درباره مدرک دندانسازی بیشتر بخوانید.

آموزش دندانپزشکی آپارات

در لینک زیر یک کانال در وب‌سایت آپارات (Aparat.com) معرفی شده است که گردآوری خوبی در حوزه دندانپزشکی داشته است. بسیاری از آن‌ها در یوتیوب بوده است و اگر ویدیوهای بیشتری می‌خواهید باید در وب‌سایت یوتیوب (Youtube.com) سرچ کنید.

از طریق دکمه زیر درباره آموزش دندانپزشکی آپارات بیشتر بخوانید.

پیج آموزش دندانپزشکی

چندین پیج نیز به‌صورت فارسی و زبان اصلی محتویات پراکنده‌ای از دندانپزشکی را در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام قرار می‌دهند اما در مقابل یوتیوب چون منبع کاملی نیستند معرفی نشدند. وب‌سایت یوتیوب (Youtube.com) بهترین گزینه است.

دوره آموزش ارتودنسی

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد دوره‌های آموزش دندانپزشکی که منظور همان دستیاری دندانپزشکی است در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همان‌طور که متوجه شدید شما پس از طی کردن این دوره‌ می‌توانید به عنوان دستیار دندانپزشک کار خود را آغاز کنید. این سریع‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر برای بالا بردن توانایی شماست. در این آموزش‌ها به حاشیه پرداخته نمی‌شود و دقیقاً آموزش‌هایی است که شما در کار نیاز دارید. علاوه بر آن مجموعه لابراتوار دندانسازی (های دنت) در دپارتمان و بخش آموزش خود، دوره‌های معتبر و ارزشمند آموزش دندانسازی نیز برگزار می‌کند و به افراد و دانشجویان کمک می‌نماید تا هرچه زودتر به بازار کار بپیوندند و درآمد خود را افزایش دهند.

اگر در خصوص دوره‌های آموزش دندانسازی که متفاوت با دندانپزشکی است سوالی دارید و یا نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید می‌توانید با قسمت آموزش تماس داشته باشید تا همکاران ما شما را کاملاً راهنمایی کنند.

معرفی دوره‌ها

مقالات سایت

هرآنچه سؤال یا مُشکلی در ارتباط با این مقاله دارید از طریق دیدگاه در میان بُگذارید، دیدگاه شما بدون پاسخ نخواهد ماند.

مدیر فنی لابراتوار
زینب رحیم زاده

زینب رحیم زاده

تکنسین پروتزهای دندانی

عاشق آلبالو یخ زده با نمک، کار و خانواده: بیش از ۱۵ ساله در زمینه ساخت پروتزهای دندانی به‌ویژه ایمپلنت و زیبایی فعالیت می‌کنم. تلاش می‌کنیم تا وب‌سایت های دنت محیط مفید و اثربخشی برای دندان‌پزشکان و دندان‌سازان کشورم باشد.

  • اگر به‌دنبال همکاری با لابراتوار حرفه‌ای هستید، همین الان تماس بگیرید

چقدر این مطلب مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما مشخص شود!

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد آرا: 117

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می‌دهید

متاسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این مطلب را بهتر کنیم!

به من بگویید چگونه می‌توانم این مطلب را بهبود بخشم؟

یک دیدگاه برای “صفر تا صد دوره‌های تخصصی آموزش دندانپزشکی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دانلود اپلیکیشن | های دنت