ساخت روکش متال سرامیک

ساخت روکش متال سرامیک

اطلاعات کامل درباره ساخت روکش متال سرامیک

ساخت روکش متال سرامیک

روکش P.F.M (Porcelain fused metal)

یعنی روکشی که در اصل فلزی است اما یک لایه سرامیک به آن متصل شده است. در واقع برخلاف روکش دندان یکسره که تنها از یک جنس است، این روکش 2 لایه دارد که لایه زیرین فلز و لایه رویی سرامیک است.

از این روکش‌ها برای ترمیم یا حفظ دندان‌هایی که به تازگی عصب‌کشی شده‌اند یا دچار آسیب جدی بوده‌اند، استفاده می‌شود. ساختارهای فلزی توسط سرامیک فلدسپاتیک پوشانده می‌‌شوند.

انواع روکش دندان پی اف ام چیست؟

روکش دندان فلز و سرامیک بر اساس اینکه از چه نوع فلز یا فلزاتی ساخته شده به ۳ دسته تقسیم می‌شود:

  • فلزات گرانبها و قیمتی
  • فلزات نیمه قمیتی
  • آلیاژ کم قیمت

۱. (High noble):

در این نوع از روکش‌ها، از فلزات گرانبهایی مثل طلا و پالادیوم استفاده می‌شود. روکش pfm را نمی‌شود از 100 درصد طلا یا پالادیوم ساخت و دلیلش نرم و شکننده بودن این فلزات است.

تحمل فشار ناشی از جویدن را ندارند.

۲. (Noble):

این‌ها نیمه قیمتی هستند و درصد فلز گرانبها که در آن ها استفاده شده کمتر از روکش‌های نوع یک است. این‌ها این روکش دندان پایه فلزی، قیمت مناسب و البته استحکام بالاتری نیز دارند.

3. (Base):

تقریباً 20 تا 25 درصد مواد فلزی بکار رفته در آن‌ها گرانبها هستند و ماباقی فلزات بکار رفته مانند کروم، نیکل ارزش کمتری دارند. هزینه این نوع روکش کمتر از هزینه ۲ مدل دیگر است اما برای هر کسی مناسب نیستند. اگر به یکی از فلزات بکار رفته در این روکش حساسیت داشته باشید، گزینه مناسبی نیست زیرا موجب عفونت لثه خواهد شد.

مزایا استفاده از روکش PFM

1. زیبایی قابل قبول:
از آنجایی که یک لایه سرامیکی روی فلز را می‌گیرد، ظاهری طبیعی و همرنگ دندان دارند.

2. طول عمر و ماندگاری بالا:

از نظر طول عمر، روکش دندان پایه فلزی چندین سال بیشتر از روکش‌های تمام سرامیکی دوام دارند. به دلیل وجود ترکیبی از فلزات مستحکم و قوی.

معایب استفاده از روکش PFM

بهداشت دهان:

یکی از مشکلاتی که استفاده از روکش pfm دارد، باقی گذاشتن یک ساختار پلاک در اطراف روکش است.

خط تیره لثه:

با گذر زمان، روکش به تدریج پس‌‌روی کرده و قسمت فلزی مشخص خواهد شد. در نتیجه اگر این روکش را برای دندان‌های جلویی استفاده کنید یک لایه تیره روی دندان‌ها خواهید دید. اگر به شکل روکش دندان فلز و سرامیک نگاه کنید بخشی از لایه فلزی روکش زیر سرامیک قابل مشاهده است. در حالت عادی این بخش زیر خط لثه پنهان می‌شود اگر به هر دلیل تحلیل لثه ایجاد شود این لایه فلزی تیره رنگ در معرض دید قرار می‌گیرد. اما اگر لثه سالم و دچار تحلیل نشده باشد فقط سفیدی سرامیک دیده می‌شود.

3. از دست‌ دادن دندان طبیعی:

برای جای‌گذاری نیاز است که میزان زیادی از دندان طبیعی را تراشیده و از بین ببرند. این میزان نسبت به دیگر روکش‌ها بیشتر بوده و در بلند مدت تأثیر منفی دارد.

4. حساسیت‌های احتمالی:

اگر بیمار به یکی از فلزات بکار رفته در این نوع روکش حساسیت داشته باشد، برایش گزینه مناسبی نیست زیرا موجب عفونت لثه خواهد شد. فلزاتی مانند نیکل یا کروم و فلزات مشابه این نوع روکش توسط سرامیک فلدسپاتیک پوشانده می‌‌شود که نسبتا یک ترکیب ضعیف‌تر است و سرعت تحلیل رفتگی آن بالا است به ویژه مواردی که مشکل دندان قروچه دارند.

5. ترک خوردگی یا پریدگی:

سایش دندان مقابل در مواردی که گلیز روکش از بین رفته است موجب ترک روکش می شود.

6. حساسیت سرمایی/گرمایی:

در این مورد روکش‌های زیرکونیا برتری بیشتری دارند.

7. ظرافت و دقت کمتر

آیا نیاز به لابراتواری حرفه‌ای دارید؟

هم اکنون با ما تماس بگیرید
های دنت

مقالات سایت

اگر همکار و در حال مطالعۀ این برگه هستید پیشنهاد می‌کنیم با شرکت در دوره آموزش دندانسازی اطلاعات جامع، تخصصی و مفیدتری در این زمینه به دست بیاورید.‌ همچنین با اصطلاحات دندانسازی و کتاب اطلس لغات و اصطلاحات دندانسازی آشنا شده و با استفاده از فیلم آموزش دندانسازی با نحوۀ کار این مجموعه بیشتر آشنا شوید.

برگۀ دانلود رایگان کتاب آموزش دندانسازی نیز یک مکان عالی در اختیار علاقه‌مندان است تا بتوانند با دانلود و مطالعه این کتب به معلومات خود بیافزایند. فراموش نکنید که آموزش دندانسازی زینب رحیم زاده مسیری فوق‌العاده برای مسلط شدن بر تمام نکات دندانسازی است. خاطر نشان می‌کنیم اشخاصی که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند می‌توانند با امکاناتی که در مجموعه آموزشی لابراتوار های دنت برای آنها در نظر گرفته شده به بهترین شکل ممکن مراحل تبدیل به یک متخصص تراز اول رشتۀ دندانسازی را سپری کنند و به مقصودشان برسند.

مدیر فنی لابراتوار
زینب رحیم زاده

زینب رحیم زاده

تکنسین پروتزهای دندانی

عاشق آلبالو یخ زده با نمک، کار و خانواده

بیش از 17 ساله در زمینه ساخت پروتزهای دندانی به‌ویژه ایمپلنت و زیبایی فعالیت می‌کنم. تلاش می‌کنیم تا وب‌سایت های دنت محیط مفید و اثربخشی برای دندان‌پزشکان و دندان‌سازان کشورم باشد.

  • اگر به‌دنبال همکاری با لابراتوار حرفه‌ای هستید، همین الان تماس بگیرید

چقدر این مطلب مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما مشخص شود!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می‌دهید

متاسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این مطلب را بهتر کنیم!

به من بگویید چگونه می‌توانم این مطلب را بهبود بخشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دانلود اپلیکیشن | های دنت