ساخت روکش موقت

ساخت روکش موقت دندان

ساخت روکش‌ موقت دندان

ساخت روکش موقت
ساخت روکش‌ موقت برروی دندان

روکش‌ موقت (Temporary tooth cover)

به طور کلی روکش موقت دندان برای محافظت از دندان‌های پایه تراش خورده برای پروتز ثابت ساخته می‌شود.

ویژگی‌های کلی و زمان استفاده روکش موقت:

روکش‌های موقت خیلی ظریف‌تر از روکش دائمی هستند. روکش‌های موقت زمانی که دندان طبیعی نیاز به روکش دائمی داشته باشد، استفاده می‌شوند. به خاطر اینکه روکش دائمی چندین هفته زمان می‌برد تا طبق خصوصیات دندانی شما حاضر شود.

معمولا این روکش برای موارد زیر استفاده می‌شود:

1. حفاظت از دندان طبیعی یا جای ایمپلنت و لثه‌ها
2. هرگونه حساسیت دندان یا لثه را محدود می‌کند و از پوسیدگی دندان محافظت می‌کند.
3. هم می‌تواند فاصله مناسبی بین دندان‌ها بیاندازد و هم از ایجاد فاصله و جابه‌جایی جلوگیری کند.
4. به جویدن و خوردن موقتی غذا کمک می‌کند.
5. به دندانپزشک کمک می‌کند که ارزیابی کند روکش چه عملکردی داشته باشد.
6. روکش موقت ایمپلنت یا دندانی که عصب کشی شده را پوشش می‌دهد یا دندانی که ترمیم داشته.
7. کاهش درد ایمپلنت دندان
8. زیبایی و خالی نماندن جای دندان در دهان
9. زمان ساخت روکش اصلی: عمل ایمپلنت دندان، گاهی حتی بیش از چهار ماه نیز طول می‌کشد.

خالی ماندن جای دندان یا دیده شدن پیچ ایمپلنت دندان کاشته شده در لثه، زیبا نباشد مخصوصا اگر دندان مورد نظر جزو دندان‌های جلوی فک باشد و زیبایی لبخند فرد را از بین ببرد.

بررسی تفاوت‌ها روکش موقت و دائم از نظر:

اتصال:

روکش‌های موقت معمولا با سمان موقتی که تنها چند هفته ماندگاری دارد، به دندان متصل می‌شوند. این سمان ضعیف است و ممکن است باعث شل شدن روکش شود. (چون می‌خواهیم به آسانی از دندان جدایشان کنیم و روکش اصلی را جایگزین کنیم) و روکش‌های دائمی با چسبی محکم، باکیفیت و مداوم به دندان متصل می‌شود.

ماندگاری:

روکش‌های موقت فقط چند هفته دوام می‌آورد، اما روکش‌های دائمی برای چندین سال ساخته می‌شوند.

جنس و مواد سازنده:

روکش موقت از اکریلیک یا فلز و یا حتی کامپوزیت ساخته می‌شود در حالی که روکش‌های دائمی از مواد با کیفیت‌تری مثل چینی، سرامیک، فلز/سرامیک، طلا و استیل ضد زنگ ساخته می‌شوند. روکش‌های دائمی جنس بهتری دارند و میزان شکنندگی و آسیب دیدن آنها کمتر است در حالی که روکش‌های موقت ایمپلنت ظریف‌تر و شکننده هستند و امکان آسیب دیدن روکش‌های دائمی بیشتر است.

کیفیت و مناسب بودن:

روکش‌های موقت در مطب دکتر دندانپزشک هم ساخته می‌شوند بنابراین انتظارکیفیت بالا را برآورده نمی‌کنند چون هم قالبگیری و هم کیفیت ساخت ضعیف‌تری دارند. اما روکش دندان دائمی در لابراتوار و با تجهیزات ساخته می‌شود بنابراین کاملا مناسب‌تر است.

جلوه طبیعی:

روکش موقت جلوه مصنوعی‌تری در مقایسه با روکش دائمی ایمپلنت دارد و راحت‌تر می‌توان با دیدن شخصی که دندان‌های خود را ایمپلنت کرده است به روکش دندان آن پی برد.

شباهت به دندان اصلی:

روکش موقت معمولا از مواد کامپوزیتی، اکریلیک و استیل ضد زنگ ساخته می‌شوند. آنهایی که از جنس کامپوزیت هستند مشابه با دندان‌های خودمان هستند و طبیعی به نظر میرسند. اما آنهایی که از روکش اکریلیک هستند به دلیل ظاهری که دارند شبیه دندان‌های مجاورشان نیستند چون چند درجه روشن‌تر یا تیره تر از دندان‌های اصلی است. همچنین روکش استیل نیز ظاهری فلزی دارد و معمولاً بسیار متفاوت است.

تکنیک ساخت و چسباندن:

1. دیواره‌های روکش موقت دندان کوتاه‌تر از دیواره دندان‌های طبیعی ساخته می‌شود.
2. روکش‌ها را با دو روش می‌توان به ایمپلنت دندان وصل کرد. اتصال، یا به وسیله پیچ انجام می‌شود و یا با استفاده از چسب مخصوص. برای اتصال روکش‌های موقت، بهتر است از پیچ استفاده کرد.
چون که چسب روکش، ممکن است در چند هفته اولیه موجب ایجاد حساسیت لثه شود و یا اینکه جدا کردن آن از ایمپلنت دندان، برای بیمار کمی دردناک باشد.

به طور کلی روکش دندان فوری یا موقت در چه زمانی لازم است؟
  • ایمپلنت دندان: به دلیل زیبایی و زمان طولانی درمان ایمپلنت
  • عصب‌کشی دندان‌ها: حساسیت دندان‌های تراش خورده و امکان شکستنشان است
  • پست و کور
  • لمینت دندان
روکش‌های سولولوئیدی:

روکش‌های سولولوئیدی نوع دیگری از روکش‌های موقت دندان هستند که توسط دندانپزشکان بر روی دندان بیماران به کار گذاشته می‌شوند. این روکش موقت دندان بی‌رنگ و شفاف هستند و اصولا می‌توان آن‌ها را در دندان جلویی و آسیای کوچک به کار گذاشت.

روکش‌‌های پلی‌ کربنات:

روکش‌‌های پلی‌ کربنات از روکش‌های موقت دیگری هستند که می‌توان آن‌ها را در دندان‌های جلویی و آسیای کوچک به کارگذاشت. رنگ این روکش موقت هم رنگ دندان‌ها است و دندان تراش خورده‌ای که در زیر این روکش‌ها قرار می‌گیرند مشخص نیست.

روکش دندان طلا
روکش دندان طلا و قیمت آن

روکش دندان طلا و قیمت آن

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با روکش دندان طلا و قیمت روکش دندان طلا اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار شما قرار دهیم.

روکش دندان طلا یکی از روش‌های نوین برای زیباسازی دندان به حساب می‌آید

این روکش کاربردهای دیگری غیر از زیباسازی دندان‌ها دارد که در این مقاله به بررسی کامل آنها خواهیم پرداخت. روکش طلا دارای مزایای بسیار زیادی نیز است که این مزایا سبب شده افراد بسیاری تمایل پیدا کنند که از این روکش‌ها بر روی دندان‌های خود استفاده کنند. اگر مشتاق هستید تا بیشتر دربارۀ این روکش‌ها بدانید بر روی دکمۀ زیر کلیک کنید.

روکش زیرکونیا چیست
روکش دندان زیرکونیا

روکش دندان زیرکونیا: مواد، فناوری‌ها، کاربردها و مزایا و معایب

روکش دندان زیرکونیا، به عنوان یک پیشرفت مهم در زمینه ترمیم‌های دندانی، امروزه در جهان دندانپزشکی و دندانسازی جایگاه ویژه‌ای دارد. زیرکونیا یک ماده سرامیکی پیشرفته است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش، به عنوان جایگزین مناسبی برای مواد سنتی در ساخت روکش‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالب زیر به بررسی مواد مورد استفاده، فناوری‌ها، کاربردها و مزایای روکش دندان زیرکونیا می‌پردازد.

آیا نیاز به لابراتواری حرفه‌ای دارید؟

هم اکنون با ما تماس بگیرید
های دنت

مقالات سایت

اگر همکار و در حال مطالعۀ این برگه هستید پیشنهاد می‌کنیم با شرکت در دوره آموزش دندانسازی اطلاعات جامع، تخصصی و مفیدتری در این زمینه به دست بیاورید.‌ همچنین با اصطلاحات دندانسازی و کتاب اطلس لغات و اصطلاحات دندانسازی آشنا شده و با استفاده از فیلم آموزش دندانسازی با نحوۀ کار این مجموعه بیشتر آشنا شوید.

برگۀ دانلود رایگان کتاب آموزش دندانسازی نیز یک مکان عالی در اختیار علاقه‌مندان است تا بتوانند با دانلود و مطالعه این کتب به معلومات خود بیافزایند. فراموش نکنید که آموزش دندانسازی زینب رحیم زاده مسیری فوق‌العاده برای مسلط شدن بر تمام نکات دندانسازی است. خاطر نشان می‌کنیم اشخاصی که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند می‌توانند با امکاناتی که در مجموعه آموزشی لابراتوار های دنت برای آنها در نظر گرفته شده به بهترین شکل ممکن مراحل تبدیل به یک متخصص تراز اول رشتۀ دندانسازی را سپری کنند و به مقصودشان برسند.

مدیر فنی لابراتوار
زینب رحیم زاده

زینب رحیم زاده

تکنسین پروتزهای دندانی

عاشق آلبالو یخ زده با نمک، کار و خانواده

بیش از 17 ساله در زمینه ساخت پروتزهای دندانی به‌ویژه ایمپلنت و زیبایی فعالیت می‌کنم. تلاش می‌کنیم تا وب‌سایت های دنت محیط مفید و اثربخشی برای دندان‌پزشکان و دندان‌سازان کشورم باشد.

  • اگر به‌دنبال همکاری با لابراتوار حرفه‌ای هستید، همین الان تماس بگیرید

چقدر این مطلب مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما مشخص شود!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 25

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می‌دهید

متاسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این مطلب را بهتر کنیم!

به من بگویید چگونه می‌توانم این مطلب را بهبود بخشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دانلود اپلیکیشن | های دنت