ایمپلنت پیچ‌شونده

روکش ایمپلنت پیچ‌شونده

اطلاعات کامل درباره روکش ایمپلنت پیچ‌شونده

ایمپلنت پیچ‌شونده

انواع ایمپلنت‌های دندانی سه جزء اصلی دارند:
فیکسچر فلزی ریشه مانند که جراح آن را داخل لثه بیمار قرار می‌دهد، اباتمنت که از خط لثه بیرون می‌ماند و بخش زیبایی یا روکش که روی اباتمنت قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌هایی که بین ایمپلنت‌های دندانی تفاوت به وجود می‌آورد نحوه اتصال روکش به ایمپلنت است. با چسب (سمان) یا پیچ‌های متحرک

روکش‌های پیچ شونده با یک پیچ از داخل اباتمنت به پست پیچ می‌شوند. قصد داریم بررسی کنیم که این نوع ایمپلنت چه مزایا و معایبی دارد و برای چه کیس‌هایی مناسب‌تر هستند؟

مزایا

1. بازیابی آسان بدون آسیب به ترمیم:
اگر بعد مدتی استفاده از روکش، روکش دچار مشکل شود امکان درآوردن و بازیابی مجدد جهت رفع مشکل یا ساخت دوباره روکش هنگام شل شدن یا ترک خوردن بدون آسیب به ترمیم وجود دارد.

2. قابل برداشتن و نگهداری جهت تعمیر یا بهداشت دهان

3. دارای استحکام و دوام بیشتر:

برخی بیماران دوام ایمپلنت و مدت زمان کارایی آن برایشان ارجحیت دارد، لذا استفاده از مدل پیچ شونده برایشان مناسب‌تر است.

4. مناسب جهت کیس های چند واحدی:

به دلیل استحکام و مدل ساخت برای کیس‌های بریج یا چند واحدی معمولاً استفاده از مدل پیچ شونده درمان بهتری را برای بیمار ارائه می‌دهد.

5. خطر کمتر ابتلا به بیماری‌های دهان:

در این مدل چون از پیچ استفاده می‌شود و نیازی به سمان (چسب) نیست، از تجمع چسب‌های اضافی جلوگیری می‌شود در نتیجه خطر تجمع باکتری‌ها در محل سمان وجود ندارد چون ممکن برخی بیماران دارای بیماری‌های تنفسی باشند و یا امکان حساسیت به سمان وجود دارد.

معایب

زیبایی :

از نظر زیبایی و انتخاب نوع ایمپلنت برای منطقه زیبایی انتخاب بیمار و دکتر مدل سمان شونده است چون دیده شدن پیچ در دهان زیبایی را از دهان بیمار می‌گیرد. (گرچه می‌توان حفره را با یک پر شدگی همرنگ دندان پنهان کرد، اما ممکن است به میزان قابل توجهی غیر هم سطح به نظر برسد)

2. مشکلات حفره و شل شدن پیچ

از آنجا که مواد اطراف حفره دسترسی پیچ خالی یا اصطلاحاً بدون حمایت باقی می‌مانند، احتمال شکستگی پرسلاین (لمینیت) اطراف آن بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، برخی روزها ممکن است به دلیل جویدن غذا و فشارهای وارده به دندان‌ها (به خصوص در بیمارانی که دارای دندان قروچه هستند) احتمال شل شدن پیچ‌ها و خطر بلعیده شدن پیچ‌ها وجود دارد.

3. عدم دسترسی راحت به عقب دهان:

این مشکل نیز خطر بلعیده شدن پیج را توسط بیمار دارد.

4. نیاز به ترمیم مواد مخصوص اکلوزالی:

برای دیده نشدن جای حفره توسط مواد مخصوص اکلوزالی، حفره را پر می‌کنیم اما فشار دندان‌ها و سایش‌ها به مرور زمان نیازمند ترمیم این مواد هستند.

5. اکلوژن:

چون حفره وجود دارد و این حفره‌های دسترسی به پیچ برای حرکات متعدد و منظم جویدن از سمت بالا و کنار مشکل به وجود می آورند در نتیجه تماس اکلوژنی ایده آل را از دست می‌دهند. برای چه کسانی مناسب تر است:

1. افرادی که سیگاری هستند، چون به مرور زمان امکان تغییر رنگ، زردی، کدر شدن روکش‌ها به دلیل مصرف سیگار و دخانیات وجود دارد و شرایط تعویض روکش مناسب‌تر است.
2. افرادی که بهداشت دهان خود را به طور منظم رعایت نمی‌کنند و همچنین از مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی مانند نوشابه و زرد چوبه و غیره استفاده می‌کنند.
3. افرادی که مدت زمان دوام ایمپلنت در دهان برایشان اهمیت دارد.
4. افرادی که چندین واحد ایمپلنت در یک فک خود می‌خواهند.
5. افرادی که لثه‌های ملتهب دارند.
6. افرادی که قصد ایمپلنت دندان‌های عقبی خود را دارند.

آیا نیاز به لابراتواری حرفه‌ای دارید؟

هم اکنون با ما تماس بگیرید
های دنت

مقالات مرتبط با ایمپلنت دندان در زیر آورده شده است

ایمپلنت دندان چیست
ایمپلنت دندان چیست و چگونه انجام می‌شود

ایمپلنت دندان چیست و چگونه انجام می‌شود

ایمپلنت دندان روشی است که در آن ریشه‌های دندان را با پایه‌های فلزی و پیچ مانند جایگزین کرده و دندان‌های آسیب دیده یا از دست رفته را با دندان‌های مصنوعی جایگزین می‌کنند. شکل دندان‌های کاشته شده بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی است. از این جهت، افراد در صورت از دست دادن دندان خود می‌توانند زیبایی دهان خود را همچنان حفظ کنند. در مقالۀ زیر جامع به آن پرداخته‌ایم.

مقالات سایت

اگر همکار و در حال مطالعۀ این برگه هستید پیشنهاد می‌کنیم با شرکت در دوره آموزش دندانسازی اطلاعات جامع، تخصصی و مفیدتری در این زمینه به دست بیاورید.‌ همچنین با اصطلاحات دندانسازی و کتاب اطلس لغات و اصطلاحات دندانسازی آشنا شده و با استفاده از فیلم آموزش دندانسازی با نحوۀ کار این مجموعه بیشتر آشنا شوید.

برگۀ دانلود رایگان کتاب آموزش دندانسازی نیز یک مکان عالی در اختیار علاقه‌مندان است تا بتوانند با دانلود و مطالعه این کتب به معلومات خود بیافزایند. فراموش نکنید که آموزش دندانسازی زینب رحیم زاده مسیری فوق‌العاده برای مسلط شدن بر تمام نکات دندانسازی است. خاطر نشان می‌کنیم اشخاصی که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند می‌توانند با امکاناتی که در مجموعه آموزشی لابراتوار های دنت برای آنها در نظر گرفته شده به بهترین شکل ممکن مراحل تبدیل به یک متخصص تراز اول رشتۀ دندانسازی را سپری کنند و به مقصودشان برسند.

مدیر فنی لابراتوار
زینب رحیم زاده

زینب رحیم زاده

تکنسین پروتزهای دندانی

عاشق آلبالو یخ زده با نمک، کار و خانواده

بیش از 17 ساله در زمینه ساخت پروتزهای دندانی به‌ویژه ایمپلنت و زیبایی فعالیت می‌کنم. تلاش می‌کنیم تا وب‌سایت های دنت محیط مفید و اثربخشی برای دندان‌پزشکان و دندان‌سازان کشورم باشد.

  • اگر به‌دنبال همکاری با لابراتوار حرفه‌ای هستید، همین الان تماس بگیرید

چقدر این مطلب مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما مشخص شود!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می‌دهید

متاسفیم که این مطلب برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این مطلب را بهتر کنیم!

به من بگویید چگونه می‌توانم این مطلب را بهبود بخشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دانلود اپلیکیشن | های دنت